آذربایجاناخبار

زنگ خطر جهش تورمی در جمهوری آذربایجان

مشکل بزرگی که برای مردم آذربایجان پیش آمده از این جهت می باشد که وام هایی را که مردم دریافت کرده اند بصورت دلار بوده و بازپرداخت آنها نیز بصورت دلار می باشد و این موضوع به شدت جامعه آذربایجان را متشنج کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مدتی پیش الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با جدیت تمام از مردم آذربایجان و همچنین سرمایه داران دیگر کشورهای اطراف درخواست کرد تا برای اطمینان از حفظ ارزش پول خود،دارایی هایشان را تبدیل به منات کنند و بطور ضمنی مدعی شد که از نگه داشتن منات بهتر از دلار و روبل می باشد اما طی روزهای گذشته کاهش شدید ارزش منات مردم و علی الخصوص قشر کم درآمد را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، هدف از تصمیم درباره افزایش نرخ دلار در برابر منات را تحرک بخشی به روند متنوع سازی اقتصادی، افزایش ظرفیت های صادراتی و ثبات مالی در آذربایجان عنوان کرده است.

بر این اساس، یک روز پیش نرخ دلار آمریکا در برابر منات (واحد پول رسمی آذربایجان) 79 قپیک بود.

نرخ یورو در جمهوری آذربایجان نیز با افزایش 33.8 درصدی (30 قپیک) نسبت به روز قبل، به 1 منات و 19 قپیک رسید.

نظام پولی جمهوری آذربایجان، تک واحدی است و واحد پول این کشور قپیک (Qapik ) نامیده می شود. واحد اسکناس این کشور نیز منات می باشد که برابر با 100 قپیک است.

مشکل بزرگی که برای مردم آذربایجان پیش آمده از این جهت می باشد که وام هایی را که مردم دریافت کرده اند بصورت دلار بوده و بازپرداخت آنها نیز بصورت دلار می باشد و این موضوع به شدت جامعه آذربایجان را متشنج کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز درباره علت کاهش ارزش پول ملی جمهوری آذربایجان نوشت: اقتصاد این کشور مانند روسیه از سقوط بهای جهانی نفت که محصول اصلی صادراتی و منبع عمده درآمد آن به شمار می رود، آسیب می بیند. روبل روسیه نیز در سال گذشته (2014)، بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

کاهش رسمی ارزش پول این جمهوری نگرانی هایی را در باره جهش نرخ تورم به ویژه در کالاهای مصرفی به وجود آورده، چرا که در صورت تداوم افت ارزش منات هزینه واردات کالا به این کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشترین سود را از کاهش ارزش منات در برابر دلار صاحبان فروشگاه های بزرگ داشته اند چرا که بطور مافیایی قیمت ارزاق در این کشور را افزایش داده اند و به شدت زندگی روزمره مردم در تحت تاثیر قرار داده اند.

بسیاری از مردم بارها و بارها به این اوضاع اعتراض کرده اند اما سیاست اقتصاد تک محصولی آذربایجان توان ایجاد تعادل در تنش های اقتصادی کلان را ندارد و بلافاصله همه فشارها به مردم منتقل می گردد.

این موضوع در صورتی می باشد که طی روزهای گذشته ظرفیت ایستگاه جیحان که در انتهای خط لوله نفتی قرار دارد با افزایش 4 درصدی صادرات نفت سعی در جبران بخشی از کسری ها دارد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا