آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

رییس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان:دولت به یک هزار روحانی ماهانه حقوق پرداخت می کند

 رییس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان گفت:دولت ماهانه برای یک هزار و ۶۰ روحانی معرفی شده از سوی اداره مسلمانان قفقاز کمک مالی پرداخت می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری رپورت، مبارز قربانلی افزود:کمک های مالی دولت برای روحانیون از سوی بنیاد ترویج ارزش های معنوی وابسته به کمیته دولتی امور تشکل های دینی اختصاص داده می شود.
وی افزود: امامان مساجد، نایب های آنها و متولیان مساجد این کشور، هر ماه به ترتیب ۴۰۰ ، ۳۰۰ و ۲۵۰ منات از دولت کمک مالی دریافت می کنند.
قربانلی گفت: لیست روحانیون مشمول دریافت کمک های مالی تهیه شده و امامان جماعت، نایب ها و متولیان مساجد منصوب شده از سوی اداره مسلمانان قفقاز کمک های مالی اختصاص یافته از سوی دولت را می توانند از حساب های بانکی دریافت کنند.
هر منات معادل شش هزار تومان است.
متوسط حقوق ماهانه کارکنان در جمهوری آذربایجان در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی ، ۵۴۰ منات معادل ۲۷۰ یورو اعلام شده است.
قربانلی گفت: لیست روحانیون فعال در مساجد و اماکن دینی باکو و حومه آن بطور کامل مشخص شده و جمهوری خودمختار نخجوان نیز لیست روحانیون را ارایه کرده است و کمک های مالی دولت در آینده نزدیک به آنها پرداخت خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد که در لیست ارایه شده اسامی بیش از یک هزار روحانی و در نخجوان نیز ۲۰۰ نفر وجود دارد.
در حال حاضر دو هزار و ۱۶۶ باب مسجد در جمهوری آذربایجان فعال است و امامان جماعت و نایب های آنها از سوی اداره مسلمانان قفقاز منصوب می شود.
به گفته رئیس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان، در زمان شوروی سابق در جمهوری آذربایجان اگر چه در مجموع ۱۷ باب مسجد فعال بوده ولی تعداد آنها در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ باب است.
قربانلی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ کلیسا و هفت کنیسه در جمهوری آذربایجان فعال است، اظهار داشت: همچنین ۸۷۷ تشکل اسلامی ، ۳۲ تشکل غیر اسلامی از جمله ۲۱ تشکل مسیحی، ۸ تشکل یهودی، ۲ تشکل بهایی و یک تشکل کریشنا در جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده است.
در قوانین جمهوری آذربایجان دین از دولت جدا اعلام شده است ولی دولت این کشور در شرایط افزایش تهدیدات ناشی از فعالیت گروه های تروریستی و افراطی گری دینی در جهان، برای نظارت بر فعالیت های دینی اقدام می کند.
یکی از جوانب فعالیت دولت جمهوری آذربایجان در امور دینی تقویت فعالیت های هماهنگ شده با نهادهای دینی رسمی با هدف جلوگیری از هرگونه افراطی گری دینی در این کشور است.
در سالهای اخیر نیز اختیارات کمیته دولتی امور تشکل های دینی بعنوان نهاد رسمی نظارت بر فعالیت های دینی در این کشور افزایش یافته است.
دولت باکو در سال جاری در این ارتباط نظارت بر آموزش های دینی در جمهوری آذربایجان از جمله فعالیت دانشگاه اسلامی، دانشکده الهیات و چند مدرسه دینی فعال در مناطق مختلف این کشور را به کمیته دولتی امور تشکلهای دینی واگذار کرد.
دانشگاه اسلامی جمهوری آذربایجان پیشتر در قالب اداره مسلمانان قفقاز فعالیت داشت.
دولت باکو همچنین در زمینه افزایش کمک های مالی به نهادهای دینی رسمی در این کشور با هدف گسترش فعالیت آنها اقدام می کند و در این راستا به تازگی چهار میلیون منات برای اداره مسلمانان قفقاز و نیز مبالغی برای کلیسا مسیحی و کنیسه یهودی اختصاص داده است.
اداره مسلمانان قفقاز یک سازمان دینی و مذهبی در منطقه قفقاز که وظیفه حمایت و سازماندهی کلیه مسلمانان (شیعه و سنی) منطقه قفقاز جنوبی و قفقاز شمالی را برعهده دارد.
مرکزیت این اداره، در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان واقع شده‌است. این نهاد، علاوه بر ثبت رسمی دفتر نمایندگی خود در کشور گرجستان دارای دفاتری در روسیه و سایر مناطق خودمختار نظیر چچن، داغستان، قره‌چای و چرکس، کاباردینو-بالکاریا، آدیغیه، اینگوشتیا است.
بیش از ۹۵ درصد جمعیت جمهوری آذربایجان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که بیش از ۸۵ درصد مسلمانان شیعه هستند.
رئیس اداره مسلمانان قفقاز، هر پنج سال یک‌بار انتخاب می‌شود، رئیس کنونی اداره مسلمانان قفقاز الله شکور پاشازاده که از سال ۱۹۸۰ میلادی، این مسئولیت را برعهده دارد.
همچنین بیش از ۳۲۰ باب مسجد در مناطق مختلف گرجستان زیر نظر « رامین ایگیداف» رئیس اداره مسلمانان گرجستان فعال است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا