اخبارترکیه

قلیچداراوغلو: اردوغان یک دیکتاتور فاقد اخلاق و شرافت است

رئیس حزب “جمهوری خلق” ترکیه اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واقع مدعی دینداری است، در حالی که در واقع وی به دور از دین و مذهب است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب “جمهوری خلق”، ترکیه که در سی و پنجمین کنگره سالیانه این حزب سخنرانی می کرد، اظهار داشت: رجب طیب اردوغان یک دیکتاتور است، وی می خواهد، از اصول تازه‌ای پیروی کند، وی حتی آن اصولی را که به شرف خود سوگند یاد کرده بود تا در اداره امور کشور به آن پایبند باشد، نقض کرده است، از این رو وی اکنون سعی دارد به صورت شخصی بر تمام نهادهای دولت ترکیه سلطه پیدا کند، از این رو می کوشد زمام امور کشور را از آن خود سازد.‌

وی در ادامه افزود: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واقع مدعی دینداری است، در حالی که در واقع وی به دور از دین و مذهب است، وی سلطه یافتن بر کرامت و عزت انسان ها را عاملی مهم در زندگی خود برای فرمانروایی بر دیگران می‌داند. اردوغان درست است که با سوریه و عراق و مصر و لیبی و دیگر کشورها رابطه ایجاد کرد، اما وی در عین حال برای برهم زدن این روابط و از بین بردنشان تلاش کرد. اردوغان از پشت به دوستان خود خنجر می‌زند، چرا که وی از حمله ناتو به لیبی حمایت کرد، ولی در یک اقدام متضاد تروریست ها را به سوریه گسیل داشت، و برای این اقدام خود رجب طیب اردوغان از لابی صهیونیستی در آمریکا مدال شجاعت دریافت کرد.

کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب خلق جمهوری ترکیه بیان داشت: هم اکنون گروه تروریستی داعش اعضا و هسته هایی را در اختیار دارد که در ۷۰ استان ترکیه در حال آموزش دیدن هستند، و همین گروه ها در حال آموزش دادن به دیگر گروه های تروریستی هستند، تا از این طریق به سوریه اعزام شوند، اکنون من این پرسش را مطرح می کنم، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه کجا هستند؟ و چرا تا به امروز این سرویس های اطلاعاتی در این رابطه کاری نکرده اند؟ چرا حزب عدالت و توسعه هیچ موضع واضحی در قبال مخالفت و دشمنی با داعش از خود نشان نمی دهد، و چرا ریاست امور دینی و مذهبی در ترکیه موضع صریح و روشنی بنام اسلام برضد داعش از خود نشان نمی دهد، چرا این نهاد دولتی ترکیه اعلام نمی کند داعش یک گروه تروریستی ضد اسلامی است؟

وی ادامه داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و احمد داود اغلو نخست وزیر دولت ترکیه با اقدامات خود باعث شدند تا دولت و نظام این کشور گرفتار باتلاق شود، و در باتلاق خاورمیانه و مشکلات این منطقه گرفتار آید، هم اکنون اوضاع کشور ترکیه و نظام این کشور به گونه‌ای است، که آنکارا هیچ دوستی در این منطقه ندارد، و حزب خلق جمهوری ترکیه حاضر است در این باره هرگونه بهایی را بپردازد، تا نظامی دموکراتیک و آزاد در این کشور روی کار آید، و استقلال نهادهای قضایی و آزادی بیان و بیان عقاید و آزادی مطبوعات را تضمین کند.

قلیچداراوغلو با اشاره به درگیری های موجود در جنوب شرق ترکیه گفت: زمانی که شرق و جنوب شرق ترکیه، شهرها، روستاها و محلاتش به انبار تسلیحات تبدیل می شد چه کسی حکومت ترکیه را در دست داشت؟ در شرایطی که هزاران سلاح به شرق و جنوب شرق ترکیه سرازیر می شد چه کسی به فرمانداری ها دستور داده بود تا با آنان کاری نداشته باشند؟ مسئولیت هر قطره خونی که امروز در جنوب شرق ترکیه می ریزد با حکومت موجود یعنی حزب عدالت و توسعه است.

وی در بخشی از سخنان خود به دستگیری شخصیت های دانشگاهی ترکیه توسط پلیس نیز اشاره کرده و اذعان داشت: آزادی اندیشه اساس مشترک تمام دموکراسی ها است. روزهای ۱۲ سپتامبر یا ۱۲ مارس را به یاد بیاورید که کتابها به آتش کشیده شده و دفن شدند. اکنون نیز روشنفکرانی که اندیشه های خود را بیان می کنند در ساعات اولیه صبح با یورش پلیس ترکیه به خانه هایشان مواجه شده و دستگیر می شوند. به دادگاه ها منتقل می شوند. در این کشور اساتید دانشگاه به جرم بیان اندیشه های خود توسط پلیس دستگیر شده اند. به دستور یک دیکتاتور، تمام اساتیدی که پای نامه صلح را امضا کرده اند دستگیر شده اند.‌

لازم به ذکر است، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب “جمهوری خلق” ترکیه که تنها نامزد ریاست حزب بود با اکثریت آراء مقام ریاست حزب را برای بار دیگر حفظ کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا