اخبارروسیهعمومیگرجستان

رییس اسبق پارلمان گرجستان : رهبران گرجستان باید مذاکره با روسیه را از سر بگیرند

«نینو بورجانادزه» رئیس اسبق پارلمان گرجستان و رهبر حزب «جنبش دموکراتیک» گفت: رهبران گرجستان باید گفتمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه زا از سر بگیرند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری اسپوتنییک گرجستان، بورجانادزه در مصاحبه با روزنامه ‘ ایزوستیا’ چاپ مسکو افزود: از سرگیری گفتمان در سطح بالا با روسیه برای گرجستان از اهمیت حیاتی برخوردار است.
حزب «جنبش دموکراتیک» از احزاب مخالف دولت فعلی گرجستان است.
وی افزود: واضح است،اگر رئیس جمهوری و یا نخست وزیر گرجستان با ولادیمیر پوتین دیدار کنند مشکلات موجود میان دو کشور بلافاصله رفع نمی شود، ولی این دیدار ها به بررسی راهکارهای از بین بردن موانع ایجاد شده در این چند سال گدشته در روابط دو کشور تحرک خواهد بخشید.
به گفته بورجانادزه، قطع روابط دیپلماتیک با روسیه اشتباه بود و برای رروند مذاکرات و بهبود مناسبات بین دو کشور مشکل ایجاد کرد.
وی افزود: به رسمیت شناخته شدن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی از سوی روسیه نیز مانعی برای بهبود روابط مسکو و تفلیس است ولی با این همه راه خروج از شرایط فعالی وجود دارد که آن هم از طریق روند مذاکرات در وهله اول با آبخاز ها و اوستیایی ها و سپس با روسیه است.
به گفته نینو بورجانادزه نبود آمادگی از سوی دولت فعلی گرجستان برای انجام مذاکرات مستقیم با روسیه مانع عمده می باشد.
وی تصریح کرد : مسئولان گرجستان هراس از آن دارند که آنها سیاستمداران هوادار روسیه شناخته شوند و شرکای غربی از آن استقبال نکنند.
روابط دیپلماتیک گرجستان و روسیه در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به تصمیم تفلیس و در پاسخ به اقدام مسکو در باره به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب گرجستان از جمله آبخازی و اوستیای جنوبی ، قطع شده بود.
در حال حا ضر مذاکره میان روسیه و گرجستان در قالب مذاکرات ژنو و دیدار مرتب زوراب آباشیدزه نماینده ویژه نخست وزیر گرجستان و گریگوری کاراسین معاون وزیر خارجه روسیه در پراگ انجام می گیرد.
شهروندان روسیه در شرایط فعلی بدون ویزا می توانند به گرجستان سفر کنند ولی سفر شهروندان گرجستان به روسیه با ویزا امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا