آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

رکورد تازه نرخ دلار در ترکیه و تکرار بحران ۱۹۹۵

رهبر حزب سعادت ترکیه، تورم بی سابقه اخیر این کشور را با بحران اقتصادی سال ۱۹۹۵ مقایسه کرده و مدعی عقبگرد 27 ساله اقتصاد ترکیه شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در حالی که تورم روزافزون در ترکیه همچنان ادامه دارد و فنر افزایش نرخ دلار در برابر لیره نیز دوباره آزاد شده است، تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت، با ارائه اعداد و ارقام، نشان داد که تورم بی سابقه اخیر کشور، تنها با بحران اقتصادی سال ۱۹۹۵ شباهت دارد و ترکیه، ۲۷ سال به عقب بازگشته است.

دولت اردوغان به زور توانسته بود نرخ هر 1 دلار آمریکا را با ارزش معادل 14 لیره نگه دارد، اما باز هم نرخ بالا رفته و به 15 لیره و 20 قوروش رسید.

بانک مرکزی ترکیه به صرافی ها و بانک ها دستور داده که فروش دلار به شهروندان، فقط بین ساعات 10 تا 16 و با رعایت محدودیت های اعلام شده باشد. چرا که از نظر کارشناسان بانک مرکزی، شایعات شبانه، نرخ دلار را بالا می برد!

دلار در ترکیه در شرایطی به 15 لیره و 20 قوروش رسیده که همین نرخ هم واقعی نیست و ارزش واقعی دلار آمریکا در ترکیه حتی بالاتر از 20 لیره است. یعنی این که دولت اردوغان، به کلیه سپرده های بانکی مدت دار، علاوه بر سود مرسوم، پول دیگری نیز می دهد که نام آن را سود متمم گذاشته اند.

یعنی به منظور جلوگیری از خروج پول از بانک ها، به مردم گفته اند: بگذارید لیره شما در بانک بماند. ما علاوه بر سود لیره ای، سود دیگری نیز به شما می دهیم که بر اساس آن مثلاً اگر پولتان را به دلار تبدیل می کردید، چقدر سود می کردید، ما همان سود را می دهیم ولی پول خود را خارج نکنید.

اما مهمترین انتقاد از این سیاست عجیب تیم اقتصادی اردوغان، این است که سود دوم، از جیب بودجه و خزانه عمومی کشور پرداخت می شود و مصداق روشنی از بی عدالتی است.

تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت که از مهمترین شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان و از مخالفان و منتقدان جدی دولت اردوغان به شمار می ورد، هفته ای نیست که علیه سیاست های اقتصادی دولت، سخنرانی و اظهار نظر نکند.

وی دیروز با ارائه اعداد و ارقام، نشان داد که تورم بی سابقه اخیر ترکیه، تنها با بحران اقتصادی سال 1995 شباهت دارد و این کشور، 27 سال به عقب بازگشته است.

وی گفت: «تورم واقعی در کشور ما،  بالای 70 درصد است. کار به جایی رسیده که شب و روز، شهروندان ما در هر محیطی از فقر و مشکلات اقتصادی صحبت می کنند. خود سازمان ملی آمار ترکیه، رقم تورم را در حد 69.97 یا همان 70 درصد اعلام کرده است. اما تورم در بخش مواد غذایی 89.10 درصد و در حمل و نقل 105.86 درصد بوده است. با در نظر گرفتن افزایش این اقلام، همه به وضوح می بینند که تورم واقعی بالای 70 درصد است و تورم سه رقمی در حال حاضر اجتناب ناپذیر است.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا