آذربایجاناخبارترکیه

رژه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با لباس قشون امپراطوری عثمانی در باکو

­در چارچوب سیاست عثمانی گرایی دولت ترکیه ، رژه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با لباس قشون امپراطوری عثمانی در باکو به مناسبت یکصدمین سال استقرار واحدی از ارتش عثمانی در باکو در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۸ با حضور رجب طیب اردوغان و الهام علی اف روسای جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” در این رژه ، نیروهای وزارت دفاع و نیروی مرزبانی و سایر سازمان های مسلح جمهوری آذربایجان حضور خواهند داشت. در این رژه، حضور هواپیماها و بالگردهای نظامی جمهوری آذربایجان نیز در نظر گرفته شده است.
“ینی مساوات” ( با تحریف تاریخ) افزوده است : « در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۸ ، نیروهای نظامی عثمانی به فرماندهی “نوری پاشا” ، با عنوان ” ارتش اسلامی قفقاز” وارد باکو شدند و باکو را از اشغال نیروهای ارمنی – بلشویک آزاد کردند و استقلال (جمهوری دموکراتیک) آذربایجان تامین شد. پس از این پیروزی تاریخی و شکوهمند ، حکومت جمهوری خلقی آذربایجان از شهر گنجه به باکو منتقل شد و به این ترتیب، مرحله اصلی دولت سازی در (جمهوری) آذربایجان آغاز شد. از این نظر ، ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۸ در روابط دوستی و برادری (جمهوری) آذربایجان و ترکیه دارای اهمیت فراوانی است.»
ارکان اوزورال، سفیر ترکیه در باکو گفت : « هدف اصلی برگزاری باشکوه یکصدمین سال این واقعه ، فهماندن این رویدادها به مردم و بخصوص نسل های آینده است که بدانند به چه دلایلی ما برادر و متحد هستیم و در تاریخ مان چه روی داده است. »
اوزورال گفت : « این حمایت ، مایه افتخار ترکیه است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا