آذربایجاناخبارگرجستان

رونمایی از کتاب «تاریخ ادبیات معاصر فارسی» در گرجستان

کتاب «تاریخ ادبیات معاصر فارسی» اثر خانم مزیا بورجانادزه، ایرانشناس گرجي در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تفلیس رونمايي شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، همزمان با برپايي نمایشگاه بین‌المللی کتاب تفلیس، آيين رونمایی از کتاب «تاریخ ادبیات معاصر فارسی» اثر خانم مزیا بورجانادزه، از ایرانشناسان و اساتيد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی تفلیس در محل سالن اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تفلیس برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم، مزیا بورجانادزه طي سخناني، ضمن اشاره به ویژگی‌های ادبیات معاصر ایران و جایگاه ویژه شعرای فارسی زبان در ادبیات جهان گفت: افق بلند و نگاه عرفانی و حقیقی به دنیا از ویژگی‌های منحصر به فرد شاعران ایرانی است.

پس از آن، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ايران اظهار كرد: ترجمه‌های خوبی از ادبیات کلاسیک ایران به زبان گرجی وجود دارد، اما ادبیات معاصر از طرف مترجمین و مؤلفین دو کشور چندان مورد توجه نبوده است و تألیف این اثر توسط خانم بورجانادزه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

وی ادامه داد: وقتی پیشینه اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد بررسی قرار می‌گیرد، روابط ادبی و زبانی به عنوان مهمترین عامل در برقراری این ارتباط دارای اهمیت است.

رايزن فرهنگي ايران ضمن تبیین جایگاه ادبیات ایران در جهان، گفت: ادبیات ایران به دلیل جامعیت در مفاهیم و شیوایی موجب شده زبان فارسی بیش از هر زبان دیگر از طرف مترجمین مورد توجه قرار گرفته و ترجمه‌های ارزنده‌ای تهیه و به دوستداران فرهنگ ملل تقدیم شود.

وي يادآور شد: ادبیات چشمه جوشان فرهنگ ملت‌هاست و ادبیات معاصر در دوره اخیر با تحول در ادبیات کلاسیک به خوبی توانسته محتوای عرفانی اشعار کلاسیک زبان فارسی را حفظ کرده و ارتباط ارزشمندی با نسل جوان برقرار كند.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا