آذربایجاناخبارعمومی

روزنامه « ینی مساوات » جمهوری آذربایجان انتقادات مطرح شده از «بی فرهنگی» گردشگران عرب در این کشور را رد کرد

پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» نوشت : «همانطور که روشن است طی سال های اخیر شمار زیادی از گردشگران عرب به کشور ما سرازیر شده اند. اما، در جامعه، کسانی هم وجود دارند که آمدن گردشگران عرب را عادی تلقی نمی کنند. در شبکه های اجتماعی زود به زود، درباره بی سلیقگی و برخی رفتارهای گردشگران عرب بحث می شود.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مراد عارف، هنرمند معروف ( نوازنده و خواننده و کارگردان) به این بحث ها واکنشی خیلی شدید نشان داد.
مراد عارف گفت : « در کشور ما ، نظافت محیط زیست را نه فقط خارجی ها، بلکه شهروندان بومی نیز رعایت نمی کنند. می خواهم یکی دو کلمه درباره هجمه به گردشگران عرب در شبکه های اجتماعی بیان کنم: ما چه می خواهیم؟ آیا از اینکه از تنبلی شکممان را به روی زمین بکشیم، خسته نشدیم؟ اعراب آمده اند. چرا این نیز برای ما به یک درد تبدیل شده است؟ آیا آنها با فرهنگ نیستند؟ ما چطور؟ آیا برخی از ماها خیلی بافرهنگ رفتار می کنیم؟ آیا کسانی که به خیابان تُف می کنند، خود ما نیستیم؟ آیا کسانی که از ماشین بطری به بیرون پرتاب می کنند، خود ما نیسیتم؟ شاید هم، در خیابان به زنان و دختران متلک نمی گوییم؟ شاید هم در اماکن عمومی و رستورانها و کافه ها ، دستشویی های ما بوی گل می دهند؟ آیا در زمانی که می نویسیم «آهای خر!، سیفون را بکش»، آن را برای عرب ها می نویسیم؟ »
این هنرمند مشهور جمهوری آذربایجان افزوده است : « یک سال نیست که سرازیر شدن گردشگران به کشور جلب توجه می کند. توریست ها در همه جا هستند. خدا را شکر. این بخش توسعه می یابد. نیاز به نیروی کار افزایش می یابد. مردم کار پیدا می کنند و خانواده ها تامین می شوند. افراد بی شرم هستند که خودرو را به ده برابر قیمت کرایه می دهند و بعد هم عکس آن را در شبکه های اجتماعی پخش می کنند تا نشان دهند که عرب ها چیپس را به داخل ماشین ریخته اند. خوب، تمیزش کن و باز هم اجاره بده و پول دربیاور. عرب ها هتل را کثیف می کنند؟ تو هم به گران ترین قیمت، اتاق کرایه می دهی و پول خدمه و تمامی خدمات را خیلی بیشتر از هزینه ها درمی آوری! چه مشکلی داری؟ تا کی می شود نق زد؟ با «بده بخورم، لحاف بکش بخوام» که نمی شود برای همیشه زندگی کرد.»
از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» در گزارشی تحت عنوان « گردشگران عرب «مایه دار و کثیف»، به محض دیدن زنان بزک کرده، از خود بیخود می شوند»، نوشت : « تابستان امسال ، موضوعی که بیش از همه مورد بحث است ، موضوع گردشگران عرب است که به باکو سفر می کنند. به عبارت دقیق تر، گردشگران عرب با حرکات خود به موضوع بحث تبدیل شده اند. برخی نیاز طبیعی اش را در مقابل چشمان همه برطرف می کنند ( جلوی چشم همه ادرار می کند)، دیگری صاحب رستوران پاکستانی را کتک می زند، آن یکی نیز خودرویی را که کرایه کرده است، به سطل آشغال تبدیل می کند. ورود زنانشان به دریا با حجاب و حضور مردانشان در مجالس مشروبخوری در بارها نیز عادی تلقی نمی شود. روشن است که از آمدن گردشگران عرب، مراکز خدمت رسانی و تفریحی، درآمد زیادی کسب می کند و طبیعی است که همان ها هم ناز گردشگران پولدار عرب را می کشند. پس خود آنها چطور؟ آیا آنها از گردشگران عرب راضی هستند؟ »
ویرتوالاذ در این گزارش افزوده است : « اژدر حسین اف، از کارکنان رستورانی در میدان فواره ها ( در مرکز باکو) می گوید : عرب ها دوست ندارند انعام بدهند، آنها تا حدی که میز سرریز شود، غذا سفارش می دهند. پس از رفتن آنها ، دو نفر لازم است تا محیط اطراف آن میز را نظافت کنند. گویی ، آنها رستوران ندیده اند. بچه هایشان با کفش به روی صندلی ها می روند. زباله را بجای سطل آشغال، به روی زمین پرت می کنند. بارها بشقاب یا گلدان های روی میز غذاخوری را شکسته اند.»
یکی از کارکنان رستوران «مادو» که خواست نامش برده نشود، گفت : « در جایی که عرب ها هستند، وجود سروصدا غیرقابل اجتناب است. آنقدر بلند حرف می زنند که گویی نزاع می کنند. همزمان ده نفر با همدیگر صحبت می کنند. ما هم از بس که بیخودی به رویشان لبخند می زنیم، صورتمان چوروک شده است. خیلی کثیف هستند. اصلا زنانشان نظارتی بر کودکانشان ندارند.»
ذاکر تقی اف ، راننده تاکسی نیز گفت : « بهترین مشتری ها ، اسکاتلندی ها و آمریکایی ها هستند. زیرا، هم با فرهنگ و هم سخاوتمند هستند. درست است که ترک ها و ایرانی ها هم با فرهنگ رفتار می کنند، اما گردشگران عرب را نمی توان به حال خود رها کرد. یک دفعه می بینی که با سه – چهار زن در تاکسی می نشینند، اما به محض اینکه یک نفر بزک کرده را در بیرون ماشین می بینند، کله شان را از شیشه بیرون می برند و فریاد می کشند.»
این راننده تاکسی می گوید : « من باور نمی کنم که بتوان از توریست های عرب پول زیادی گرفت. چون برای مسیری که کرایه اش، پنج منات است، حتی راضی نمی شوند سه منات کرایه بدهند. عرب ها سخاوتمند نیستند. گول زدن آنها دشوار است. اکثر راننده تاکسی ها عرب ها را سوار نمی کنند. چون به محض نشستن ، ماشین را کثیف می کنند. سیگار را بر روی صندلی ماشین خاموش می کنند، آشغال را از شیشه ماشین به بیرون پرت می کنند.»
ذاکر تقی اف می گوید : « عرب ها به سه جا بیشتر می روند: هتل، بلوار (پارک ساحلی باکو) ، دیسکو. صبح ها با خانواده هایشان گردش می کنند، اما شب ها از دیسکوها خارج نمی شوند. به محض اینکه زن بزک کرده ای را می بینند، از خود بیخود می شوند.»
فامیل، یکی دیگر از راننده تاکسی ها می گوید : « من ۲۷ سال است که راننده تاکسی هستم. اما فقط پس از آمدن گردشگران عرب، آدرس بارها و دیسکوها را یاد گرفتم. فرقی نمی کند که جوان یا پیر باشند، اکثرشان به بار می روند. یک شب ، یکی از آنها آنقدر مشروب خورده بود که زیر بغلش را گرفتند و از بار بیرون آوردند. هرچه خورده بود، جلوی در هتل استفراغ کرد، کارکنان هتل نیز آنقدر چندششان می شد که نمی توانستند نزدیکش بروند. زنهایش زیر بغلش را گرفتند و بردند. »
به میدان فواره ها که بیشترین تعداد گردشگران در آنجا رفت و آمد می کنند، سر می زنیم. گردشگران عرب نیز در حال خرید و فروش در آنجا هستند. عزیز محمدلی ، فروشنده عتیقه در میدان فواره ها می گوید : « عرب ها با آنکه مغازه را زیر و رو می کنند، هیچ پولی برای آثار نقاشی و اشیای عتیقه خرج نمی کنند. هر روز دستکم پنج تا ده بار می آیند و تماشا می کنند. اما، عرب ها مانند اروپایی ها برای این چیزها پول خرج نمی کنند.»
عزیز محمدلی می گوید : « یک نقاشی بود که در آن ، دختری با سینه باز خوابیده بود. نمی دانم به همراهانش چی گفت که زن هایشان از مغازه خارج شدند، اما خودش چهار بار مغازه را دور زد و دو – سه بار به آن نقاشی نگاه کرد. مثل اینکه داخل شیشه مار دیده بود.»
اما، در مغازه البسه، تاکید می کنند در اینجا عرب ها خرید می کنند: « درست است که ایرانی ها مشتری های بهتری هستند، اما عرب ها هم خرید می کنند. بیشتر ، لباس کودک و کیف های پارچه ای به آنها فروخته ایم. در کل ، عرب ها برای لوازم آرایشی چندان هم پول خرج نمی کنند.»
ویرتوالاذ افزوده است : « آنچه راننده تاکسی ها می گویند و تصاویر گردشگران عرب در مجالس مشروب خوری ، سوال جالبی را مطرح می کند: آیا عرب ها که در کشورهای خود به مقررات دینی عمل می کنند، از نظر دینی رفتن به بار و تفریح با دختران در باکو را گناه تلقی نمی کنند؟»
سلمان سلمان اف که از دینداران است، در این باره می گوید: « اگر عرب ها در مراکز تفریحی با دختران تفریح می کنند، زنا می کنند و دین ما هم زنا را ممنوع کرده است. قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره «اِسرا» می فرماید: زنا نکنید، زیرا عملی کثیف و بد است. شراب نیز از نظر دین حرام است. یعنی ، عرب ها آگاهانه گناه می کنند. مجازات این کار نیز سنگین است.»
ویرتوالاذ افزوده است : « از اول فوریه ۲۰۱۶ ، سیستم صدور آسان روادید در فرودگاه های جمهوری آذربایجان اجرا شده است. در سال گذشته ، فقط از امارات عربی متحده ، ده هزار و ۸۶ گردشگر به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا