آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

روزنامه جمهوریت ترکیه از سفر اردوغان به سرزمین های اشغالی فلسطین خبر داد

روزنامه جمهوریت: «اردوغان در ماه فوریه برای عادی سازی و گسترش روابط دیپلماتیک به سرزمین های اشغالی و دو کشور دیگر منطقه سفر خواهد کرد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روزنامه جمهوریت نوشت: «یورت ار اوزجان، نماینده حزب جمهوریت خلق ترکیه در آمریکا اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در راس هیئتی به سه کشور منطقه که روابط دیپلماتیک با آنها در سطح سفرا تعلیق شده است سفر خواهد کرد. اردوغان در ماه فوریه برای عادی سازی و گسترش روابط دیپلماتیک به اسرائیل و دو کشور دیگر منطقه سفر خواهد کرد. ترکیه ابتدا یک هیئت دیپلماتیک را نیز به اسرائیل اعزام خواهد کرد.»

کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق نیز چندبار گفته بود که اگر در انتخابات پیروز و حکومت تشکیل دهد، روابط ترکیه با مصر، سوریه و اسرائیل را عادی سازی کرده و به سه کشور سفیر اعزام خواهد کرد. ترکیه در اواخر سال 2008 میلادی و اوایل سال 2009 میلادی حملات اسرائیل به غزه  و جنگ اسرائیل- غزه را محکوم کرد و بعد از وقوع سایر حوادث و حملات نیروهای عملیات مخصوص اسرائیل به کاروان دریایی کمک انسانی به رهبری کشتی مرمره آبی درسال 2010 میلادی، ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فرا خواند و در دوم سپتامبر 2011 میلادی روابط دیپلماتیک را به سطح کاردار کاهش داد. ترکیه بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 میلادی نیز روابط دیپلماتیک با سوریه را به سطح کنسولگری کاهش داد. روابط ترکیه و مصر بعد از کودتای نظامی عبدالفتاح السیسی در سال 2013 میلادی نیز متشنج شد و ترکیه روابط دیپلماتیک با مصر را به سطح کاردار کاهش داد.

رجب طیب اردوغان هنگام بازگشت از سفر قطر درپاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره تقویت روابط دیپلماتیک با اسرائیل و مصر گفت: «ابوظبی اعلام کرد که مایل به عادی سازی روابط با ترکیه است و ما رئیس سازمان اطلاعات و وزیر خارجه مان را به امارات عربی متحده اعزام و مذاکراتی انجام دادیم و روابط مان را امارات عربی متحده قدم به قدم گسترش دادیم. چرا نباید همان روند را درباره اسرائیل آغاز نکنیم؟»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا