آذربایجاناخبارایرانعمومی

روحانی اهل جمهوری آذربایجان:ایران را پدر معنوی جهان اسلام می‌‌دانیم

حجت الاسلام ابراهیم بیلی گفت: ایران با تدابیر رهبر معظم انقلاب توانسته است به جبهه مقاومت سر و سامان دهد و سایر کشورهای منطقه را نیز با خود همراه سازد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،حجت الاسلام توحید ابراهیم بیلی روحانی اهل کشور آذربایجان در حاشیه یادواره بین المللی شهدای نارداران در مصاحبه با خبرنگار گروه بین الملل آناج اظهار داشت: ما ایران را پدر معنوی جهان اسلام می‌دانیم، هر چند برخی کشورها همچون عربستان و ترکیه بسیار تلاش کردند تا خود را در چشم مسلمانان مستضعف دلسوز جهان اسلام نشان دهند.

وی ادامه داد: این اواخر اتفاقات میدانی رخ داده نشان داد تنها کشوری که از محور مقاومت حمایت کرده و با حضور فیزیکی خود تروریست‌ها را نابود کرد جمهوری اسلامی ایران است.

این مبارز دینی با بیان اینکه ایران به خوبی توانست گروه‌ها و لشگرهای مقاومت سایر کشورهای اسلامی را سازماندهی کند، خاطرنشان ساخت: سید حسن نصراله در پاسخ به ادعای عربستان که مدعی است در جنگ با تروریسم و داعش در خط مقدم بوده است فرمود: «یک نقطه از مناطق تحت اشغال تروریست‌های داعشی را نشان دهید که در آنجا بر علیه آنها حتی یک تیر انداخته‌اید.»

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری فرمودند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و این در مقابل جمله وزیر اسرائیلی که مدعی شده بود با توافق هسته‌ای ایران تا ۲۵ سال دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

این روحانی آذربایجانی با بیان اینکه در حال حاضر از عمر این غده سرطانی کمتر از ۲۳ سال باقیمانده است، افزود: اما نکته بسیار مهم این است که رزمندگان جبهه مقاومت در همه عرصه‌ها یعنی جنگ نرم و سخت اگر تلاش کنند و گوش به فرمان رهبری باشند این زمان از این هم کوتاهتر خواهد بود، به عنوان مثال سرباز رهبری یعنی سردار سلیمانی وعده داده بود که ۳ ماهه خلافت داعش به پایان خواهد رسید، اما این مهم در مدت ۲ ماه تحقق یافت.

حجت الاسلام بیلی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف بزرگ در تمامی مسائل هدف ما آماده سازی دنیا برای ظهور حضرت حجت (عج) باید باشد که یکی از پیش نیازهای آن نابودی صهیونیسم جهانی است.

این خطیب آذربایجانی در ادامه با اشاره به مواضع اخیر ترکیه در قبال جبهه مقاومت اذعان داشت: بازگشت اردوغان از مواضع قبلی خود از روی ناچاری بود، اما اصل حرکت از نظر ما مبارک و میمون است.

وی افزود: تدبیر رهبری و قدرت محور مقاومت، اردوغان را مجبور کرد تا در زمین ما بازی کند، معتقدم باید مواضع کنونی اردوغان مدیریت شود زیرا مخالفان اردوغان در داخل و خارج ترکیه غربگرا بوده و مواضعشان بسیار به غرب نزدیکتر است.

این روحانی اهل جمهوری آذربایجان توضیح داد: نمی‌توان روی اردوغان حسابی باز کرد، زیرا اگر فردای روز پیشنهاد و موقعیت چرب‌تری برایش پیش آید موضع کنونی خود را عوض می‌کند، اردوغان در همان اوائل با اسرائیل شاخ به شاخ ایستاده بود حتی در اجلاسی مقابل نماینده رژیم منحوس اسرائیل مواضع بسیار تندی از خود نشان داد، اما الان می‌بینیم که نزدیک ترین روابط را با آنها دارد، ما باید موضوع را مدیریت کنیم و نگذاریم که سوء استفاده ای از محور مقاومت انجام گیرد.

وی با اشاره به نقش محور مقاومت برای ورود در مساله قره باغ و آزاد سازی خاک آذربایجان گفت: عقیده ما بر این است که اگر دیپلماسی ایران انقلابی عمل کند، محور مقاومت می‌تواند با پیشنهاد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد موضوع بسیار مهم قره باغ شود.

حجت الاسلام بیلی اذعان کرد: این حرکت می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی را در منطقه و جهان اسلام داشته باشد، زیرا عده‌ای بر این باورند که ایران در موضوع قره باغ ورود نداشته در حالی که کمک‌های بسیاری انجام شده و می‌شود، مردم آذربایجان باید بدانند که دولت جمهوری آذربایجان اگر بخواهد محور مقاومت با تمام وجود پای کار است، بطور مثال ترکمن‌های حشد الشعبی بارها برای آزادسازی قره باغ اعلام آمادگی کرده اند و این همبستگی در افکار عمومی مردم آذربایجان تأثیرات خوبی داشته است.

این روحانی اهل جمهوری آذربایجان گفت: در حوادث مرتبط با قره باغ سایر کشورهای مسلمان با دادن بیانیه و اعلام حمایت از مردم مسلمان قره باغ ابراز همدردی می‌کنند، اما دیپلماسی ایران در مقابل جنایت‌های ارمنستان مواضع خوبی اتخاذ نمی‌کند، بطور مثال در مورد مسائل مختلف انتظار می‌رود حداقل بسیجی‌ها نیز واکنش نشان دهند، تا مشخص شود که در محور مقاومت هیچ مظلومی تنها نیست.

وی ادامه داد: دغدغه من این است که شیعیان آذربایجان خود را جدا از محور مقاومت و تنها نبینند، حزب الله لبنان در مهمترین گام خود خاک لبنان را از دست اسرائیل کودک کش آزاد کرد که همین موضوع محبوبیت آنها را دو صد چندان کرد، ما هم می‌توانیم با ورود قوی و جدی در موضوع قره باغ محبوبیت محور مقاومت را بیشتر کنیم.

حجت الاسلام بیلی در پایان ضمن اشاره به دیدار اخیر الهام علی اف با مقام معظم رهبری افزود: ما به این دیدار خوش بین هستیم اما تا کنون خروجی عملیاتی ندیده ایم، رهبری در تمامی دیدارهای خود با سران آذربایجان حتی در زمان حیدر علی اف بارها آنها را از فتنه‌ها و مکر اسرائیل برحذر داشته اند، اما متاسفانه به محض دیدارهای دیپلماتیک بین ایران و آذربایجان در سطوح مختلف به فاصله زمانی بسیار کم یک سفر دیپلماتیک بین آذربایجان و اسرائیل صورت می پذیرد.

وی اذعان کرد: ما معتقدیم که الهام علی اف را نباید تنها گذاشت، مخالفان وی دو دسته هستند، یک گروه شیعیان حزب اللهی که دغدغه دین دارند، اما گروه‌های دیگر ضد دین هستند و سرنگونی حکومت علی اف را برای مقاصد شخصی خود می‌خواهند، اما ما در صورت چرخش مواضع ضد اسلامی دولت آذربایجان حامی علی اف هستیم، بهتر است وی به آغوش ملت خود بازگردد تا سرنوشتی همچون گورباچف نداشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا