آذربایجاناخبارایران

روابط اقتصادي بين استاني ايران و جمهوري آذربايجان گسترش مي يابد

رييس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان توسعه روابط اقتصادي استان هاي مرزي ايران با استان هاي مرزي جمهوري آذربايجان را از هدف هاي اين كميسيون اعلام كرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از ایرنا، محمود واعظي روز چهارشنبه در جريان سفر زميني به جمهوري آذربايجان در فرودگاه اردبيل به خبرنگار ايرنا گفت: يكي از محورهاي مورد توجه ، توسعه روابط بين استان هاست و روابط استان هاي مرزي از جمله آذربايجان غربي ، آذربايجان شرقي و اردبيل به لحاظ اشتراكات ، علاقمندي و درك مشترك با استان هاي مرزي جمهوري آذربايجان بايد توسعه يافته و فعالتر شود.
وي افزود: اشتراكات تاريخي ، مذهبي ، انواع سنت ها و زبان ، سرمايه اي براي تحكيم بهترين روابط بين جمهوري آذربايجان و ايران است و از اين شاخص ها بايد در گسترش و تحكيم روابط به خوبي استفاده شود.
او اظهار كرد: از زمان روي كار آمدن دولت تدبير و اميد توجه خاصي به همسايگان كشور اعمال مي شود و در بين آنها جمهوري آذربايجان از كشورهايي است كه تحكيم روابط با آن با اولويت در حال انجام بوده و گسترش يافته و به ابعاد تجارت ، صنعت ، كشاورزي ، فناوري اطلاعات ، حمل و نقل ، مخابرات و راه توجه مي شود.
واعظي در پاسخ به اينكه دورنماي مناسبات اقتصادي استان اردبيل با جمهوري آذربايجان را چگونه مي بيند بيان كرد: در گذشته از سوي بخش خصوصي اين استان به همراه مجموعه پرشماري از شركت هاي مختلف، جلسه هاي متعدد و مشتركي در اين مورد برگزار شد؛ البته از استان هاي ديكر هم در اين جلسه ها حضور داشتند و در اين جهت زمينه خوبي براي همكاري وجود دارد.
رييس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان همچنين در تشريح هدف هاي سفرخود به جمهوري آذربايجان گفت: هدف اول از سفر زميني به منطقه آستاراي جمهوري آذربايجان پيگيري اتصال خط آهن آستاراي آذربايجان به خاك ايران است تا در ايران ترمينال بزرگي درست كنيم و كالاهاي آذري، اروپايي و روسي با حمل و نقل تركيبي به نقاط مختلف كشورمان بارگيري شود.
واعظي ادامه داد: در مرحله دوم، نهايي كردن خط آهن قزوين – رشت كه حدود 30 درصد آن انجام نشده است پيگيري مي شود و در مرحله سوم تلاش مي كنيم تا خط آهن رشت – آستارا را هرچه سريعتر فعال كينم.
وي افزود: خوشبختانه مقداري از طراحي هاي لازم براي اين كار انجام شده است و در اين سفر با طرف آذري كه علاقمند به سرمايه گذاري در اين خط هستند و پيش بيني مي مي كنيم كه 500 ميليون دلار روي اين خط سرمايه گذاري خواهند كرد ملاقات خواهيم داشت و چگونگي اين كار را با حضور رئيس راه آهن كشور كه در اين سفر همراه من هست پيگيري مي كنيم.
وي اظهار كرد: خط آهن سراسري آذربايجان 12 كيلومتر تا مرز فاصله دارد و اين مقدار احداث خواهد شد و در نقطه صفر مرزي بر روي رودخانه، پل زده مي شود و خط آهن به مقدار 2.5 كيلومتر به ايران وارد خواهد شد و در اينجا ترمينال بزرگي ساخته خواهد شد كه اميدواريم اين كار تا پايان امسال عملياتي شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بيان كرد: براي فردا (پنجشنبه)با مقامات عالي رتبه جمهوري آذربايجان ملاقات هاي خوبي پيش بيني شده است و موضوع هاي متنوعي از قبيل پيگيري مفاد كميسيون مشترك، گسترش تجارت و گمركات و تسهيل روابط بانكي پيگيري خواهد شد.
واعظي عصر امروز از طريق مرز زميني آستارا عازم جمهوري آذربايجان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا