آذربایجاناخبارایران

آغاز عمليات اجراي اتصال خط ريلي آذربايجان به ايران

استاندار گيلان گفت: عمليات اجرايي اتصال خط ريلي جمهوري آذربايجان به جمهوري اسلامي ايران عصر امروز ( چهارشنبه) آغاز مي‌شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، محمدعلي نجفي افزود: عمليات اجرايي خط ريلي آستارا – آستارا به طول 10 كيلومتر عصر امروز با حضور رئيسان كميسيون مشترك ايران و آذربايجان و جمعي از مقامات دو كشور آغاز مي‌شود.
وي با يادآوري اينكه سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوري آذربايجان به ايران، مهرماه سال 94 در نشست كميسيون همكاري هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان در فرمانداري شهرستان آستارا امضا شد، گفت: هشت كيلومتر از اين خط ريلي در خاك جمهوري آذربايجان با هزينه اين كشور و حدود دو كيلومتر نيز در آستاراي ايران احداث مي‌‌شود.
نجفي احداث پل ريلي به طول 80 متر بر روي رودخانه مرزي آستاراچاي را از مهم ترين بخش هاي پروژه اتصال خط آهن آذربايجان به ايران عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران براي ساخت خط ريلي و ايستگاه بارانداز در خاك كشورمان حدود يك هزار ميليارد ريال هزينه مي كند.
نجفي با بيان اينكه بهره برداري از راه آهن آستارا ، ترانزيت كالا و تجارت را در منطقه متحول مي كند، خاطرنشان كرد: با امتداد اين خط ريلي حمل بارهاي مربوط به جمهوري آذربايجان ، قفقاز و روسيه از طريق شبكه سراسري جمهوري آذربايجان وارد ايران شده و از داخل ايران در قالب حمل و نقل تركيبي به نقاط مختلف جهان ترانزيت خواهد شد.
استاندار گيلان گفت: همچنين اين امكان مناسب بصورت متقابل براي صادركنندگان محصولات مختلف توليدي بويژه كشاورزي و نباتي كشورمان فراهم مي شود.
استاندار گيلان با بيان اينكه ساخت راه آهن قزوين به رشت در حال اتمام است و ادامه آن به آستارا در دستور كار قرار دارد، افزود: اتصال خطوط ريلي ايران به آذربايجان، خط ريلي پنج هزار و 200 كيلومتري هندوستان تا بندر هلسينكي در اروپاي شمالي را به هم وصل مي كند.
نجفي ادامه داد: با اين اتصال٬ حمل بار در كريدور شمال جنوب از 45 روز به 20 روز كاهش پيدا مي‌كند و راه نيز حدود سه هزار كيلومتر كوتاه مي‌شود بنابراين يك اتفاق بزرگ در حمل و نقل ريلي محسوب است.
نشست كميسيون همكاري هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران ، وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان، استاندار گيلان ، رئيس شركت راه آهن جمهوري آذربايجان و مديرعامل شركت راه آهن ايران و جمعي از مقامات دو كشور، مهرماه سال گذشته در فرمانداري آستارا برگزار شد.
در اين نشست با امضاي توافقنامه اي مقرر شد تا طرف آذري، هشت كيلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزي ادامه دهد و طرف ايراني نيز در قالب اين توافقنامه ، تا دو كيلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا اين خط ريلي در نهايت به پايانه متصل شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا