آذربایجاناخبار

رهبر « مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی و وجدان» آذربایجان خواستار آزادی سردار حاج حسنلی گردید

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» و « مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی و وجدان» جمهوری آذربایجان از دولت این کشور خواست با اجرای قانون جدیدی که ممنوعیت فعالیت های روحانیون را در این کشور تعدیل کرد، حجت الاسلام حاج سردار حاجی حسنلی ، امام جمعه شهر ماسالی را از زندان آزاد کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از مائده،  حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در گفتگوی تصویری با پایگاه اینترنتی مائده گفت : « آیا اشتباهی بزرگتر از این وجود دارد که یک انسان را بخاطر اقامه نماز زندانی کنند؟ امیدواریم که کسانی که این سیاست نادرست در امور دینی در جمهوری آذربایجان اجرا می کنند و سفارش دهندگان آن، خطای خود را درک کرده باشند و تغییرات اخیر در قانون نیز ضروری کرده است که به زودی شاهد آزادی حاج سردار حاجی حسنلی باشیم. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود : « اگر خدای نکرده ، در یک طرف، این تغییرات قانونی را شاهد باشیم و از طرف دیگر هم نتیجه منطقی این تغییرات قانونی را مشاهده نکنیم و حاج سردار حاجی حسنلی از زندان آزاد نشود، در این صورت مشخص خواهد شد که این تغییرات در قانون ، صرفا جنبه نمایشی داشته است. »
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان افزود: « این برای نخستین بار در تاریخ آذربایجان است که یک روحانی بخاطر اقامه نماز دستگیر و زندانی شده است. حال آنکه حاج سردار حاجی حسنلی به دعوت نماینده اداره مسلمانان قفقاز در شهر ماسالی نماز جمعه اقامه می کرد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با اشاره به مجاز شمرده شدن فعالیت روحانیون تحصیل کرده در خارج از کشور، به شرط موافقت اداره مسلمانان قفقاز و نیز «سازمان دولتی ذیربط» در قانونی که اخیرا به تصویب مجلس جمهوری آذربایجان رسید، گفت : « درباره علت تغییر اخیر در قانون آزادی اعتقادات دینی و وجدان نیز اعلام شده است که در این قانون خلأ وجود داشت و با این تغییرات، خلأ موجود برطرف خواهد شد. اگر واقعا هم نیت همین بوده است، باید در روزهای آینده شاهد آزادی حاج سردار حاجی حسنلی باشیم. در غیر این صورت، این تغییرات در قانون ، ظاهری و نمایشی خواهد بود. امیدواریم که مسئولان ذیربط در امور دینی در کشور نیز ، اهمیت این مساله را درک خواهند کرد و در آستانه ماه مبارک رمضان، شاهد تغییر اوضاع خواهیم بود. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا