آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رهبر روحانی ارامنه کل جهان عصبانیت الله شکور پاشازاده از مرمت مسجد شهر شوشی را غیر قابل توجیه دانست

جاثلیق گارگین دوم خبر تدارک مقدمات دیدار سه جانبه با الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز به ابتکار اسقف کیریل پاتریارک کل روسیه را تائید کرد و افزود، تاریخ دقیق این دیدار هنوز مشخص نشده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،جاثلیق گارگین دوم در گفتگو با خبرگزاری “آرمن پرس” با اشاره به اظهارات الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز تاکید کرد:”رهبران پیشین کلیسای ارمنی و شخص من در جهت تلاش برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکنون دیدارهای مختلفی با رئیس اداره مسلمانان قفقاز به ابتکار پاتریارک کل مسکو و روسیه داشته ایم. تنها در دوران مسئولیت من پنج دیدار از این نوع برگزار شده است. در حال حاضر نیز به ابتکار اسقف کیریل دیداری در حال برنامه ریزی است اما تاریخ این دیدار هنوز مشخص نیست و طرفین سرگرم تدوین دستور کار این دیدار هستند.”

الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز در اظهارات خود همچنین با اشاره به مرمت و بازسازی مسجد شهر شوشی آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی ارامنه عنوان و تاکید کرده است که این موضوع را در دیدار آتی مراجع دینی کشورهای عضو جامعه همسود در مسکو مطرح خواهد کرد.

جاثلیق گارگین دوم در واکنش به اظهارات الله شکور پاشازاده تاکید کرد:”الله شکور پاشازاده در طرح مباحث مختلف آزاد است و اغلب نیز تحت تاثیر دستگاه تبلیغاتی جمهوری آذربایجان چنین مطالبی بیان می کند. این یک واقعیت تاریخی است که بر خلاف جمهوری آذربایجان که اقدام به نابودی و تخریب آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین اماکن مقدس ارامنه کرده است و نمونه های آشکار آن نیز تخریب سنگ-صلیب های موجود در قبرستان تاریخی شهر جلفای نخجوان، تبدیل کلیسای ارامنه باکو به انبار تسلیحات و همچنین تخریب کلیساهای ارامنه در جمهوری خودمختار نخجوان می باشند، مقامات قره باغ در جهت حفظ و مرمت میراث تاریخی و از جمله امکان مذهبی ادیان دیگر در مرزهای خود از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.”

رهبر روحانی ارامنه کل جهان همچنین افزود:”عصبانیت الله شکور پاشازاده از مرمت مسجد شهر شوشی به جای تقدیر و قدردانی از این اقدام برای ما کاملا غیر قابل توجیه است. بهتر بود ایشان به برخورد خصمانه دولت متبوع خود با آثار تاریخی ارامنه و اماکن مقدس ارمنی در خاک جمهوری آذربایجان نیز اشاره می کرد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا