آذربایجاناخبارعمومی

رهبر جنبش روشنفکران جمهوری آذربایجان: حقوق و امتیازاتی که به جامعه روس ها و یهودی ها در آذربایجان داده شده است، به تالش ها نیز داده شود

الدنیز قلی اف، رهبر «جنبش روشنفکران» جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد؛ حقوق و امتیازاتی که به جامعه روس ها و یهودی ها در جمهوری آذربایجان داده شده است. به تالش ها این کشور نیز داده شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، الدنیز قلی اف در گفتگو با پایگاه اینترنتی «آبزاس» گفت: تالش های ساکن در منطقه تالش جمهوری آذربایجان، شهروند جمهوری آذربایجان هستند. تمامی حقوقی را که سایر شهروندان کشور دارند، آنها نیز مالک همان حقوق هستند. تالش ها به هنگام نقض هر حقی از آنها، با حساسیت بیشتری برخورد می کنند. بعضا نیز اصلا توجه هم نمی کنند که حکومت همان فشار را بر سر ترک آذری نیز می آورد. سال ها قبل گفتم که برای ایجاد نشدن تمایلات جدایی طلبی در برخی از تالش ها، همان نگرشی که به سایر گروه های قومی از جمله لزگی ها و روسها و یهودی ها نشان داده می شود، شامل حال تالش ها هم بشود. برای مثال، جامعه روس ها مرکز فرهنگی دارند، دفتر دارند، کلیسا دارند و همچنین یهودیان این قبیل امکانات را دارند. اما، تالش ها ندارند. برای لزگی ها، اجازه پخش رادیو به زبان لزگی و انتشار نشریه و روزنامه داده می شود. اما، درباره تالش ها در این مسایل ناعادلانه رفتار می شود. مرکز فرهنگی تالش حتی پنج تا ده متر مربع هم مکان ندارد که در آنجا فعالیت کند.

رهبر «جنبش روشنفکران» جمهوری آذربایجان افزود : در لنکران، شبکه تلویزیونی «جنوب تی وی» گشایش یافته است. اما، در این تلویزیون اجازه داده نمی شود یک کلمه هم به زبان قومی تالش سخن گفته شود. حال آنکه مقامات ما در زمان دیدار با مقامات سازمان های بین المللی می گویند که این شبکه تلویزیونی برای تالش ها تاسیس شده است.

الدنیز قلی اف افزود: دایر کردن رادیو و تلویزیون به زبان تالشی، انتشار کتب تالشی و این قبیل کارها به نفع کشورمان است.

الدنیز قلی اف افزود: فکر می کنم که رنجاندن گروه قومی که جمعیتش بیش از نیم میلیون نفر است، به نفع ارامنه است. ارامنه از ایروان تلویزیون تالشی پخش می کنند و در دانشگاه ایروان، دانشکده زبان تالشی تاسیس می کنند. همان کارهایی که ما باید برای شهروندان تالش خود ایجاد کنیم، ارامنه انجام می دهند و علیه ما استفاده می کنند و در نفرت قشر مشخصی می دَمَند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا