آذربایجاناخبارعمومی

رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان:بیش از دو هزار سال است که در سرزمین های آذربایجان حضور داریم

میلیخ یِودایِو، رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان تاکید کرد :« سیاست داخلی و خارجی الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان را می پسندیم.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،میلیخ یِودایِو در گفتگو با پایگاه اینترنتی خبرگزاری «ریپورت» ضمن بیان تاریخچه ای از پراکنده شدن یهودیان در مناطق مختلف دنیا پس از تخریب معبد سلیمان توسط بخت النصر در سال ۵۸۷ قبل از میلاد گفت:« یهودیان ساکن در جمهوری آذربایجان، به یهودیان سفاردی متعلق هستند. آنها نسبت به یهودیان اروپایی ، بیشتر به ملل شرقی شباهت دارند. در مجموع، یهودیان را در دنیا ، سفاردی و اشکنازی می نامند. به یهودیان ساکن اروپا، اشکنازی گفته می شود. ما بیش از دو هزار سال است که به سرزمین های آذربایجان آمده ایم. منابع تاریخی نیز این را ثابت می کند. در جمهوری آذربایجان ، بجز یهودیان کوهستانی، یهودیان اروپایی و یهودیان گرجی نیز زندگی می کنند. یهودیان اروپایی نزدیک به ۲۰۰ سال است که در آذربایجان حضور دارند. آمدن آنها به آذربایجان با آغاز استخراج نفت مصادف است. تاکید می کنم که میان سفاردی ها و اشکنازی ها چندان فرقی نیست. تورات و ارزش های ملی – معنوی مان یکی است. صرفا به اقتضای محیط زندگی مان، ویژگی های متفاوتی شکل گرفته است. ما انسان هایی با ویژگی های قفقازی هستیم. یهودیان کوهستانی تقریبا نزدیک به ۳۰۰ سال است که در «قبا» ( در شمال جمهوری آذربایجان) سکونت کرده اند. آنها قبل از سکونت در «قبا» ، در دامنه های «شاه داق» زندگی می کردند. شاید هم به همین علت ، ما را «یهودیان کوهستانی» نامیده اند.»
رهبر این جمعیت یهودی در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: « قبا، بزرگترین مسکنی است که یهودیان در آنجا بطور متراکم زندگی می کنند. قصبه ای که آنها در آنجا سکونت دارند، زمانی بیش از ۱۲ هزار نفر سکنه داشت. امروز این قصبه ( قیرمیزی قصبه) نزدیک به چهار هزار نفر سکنه دارد.»
میلیخ یودایو درباره مناسبات یهودیان با مردمان محلی در جمهوری آذربایجان گفت : « ابتدا می خواهم تاکید کنم که تورات در ماه رمضان به حضرت موسی نازل شده است. قرآن کریم نیز در ماه رمضان به حضرت محمد (ص) نازل شده است. در طول سالیان طولانی ما با ملت آذربایجان برادر شده ایم. نمی توان ما را از هم جدا کرد. در هرجای دنیا زندگی کنیم، وطن ما آذربایجان است. تعداد یهودیان در جمهوری آذربایجان نزدیک به ۳۰ هزار نفر است. منشأ ملیت در یهودیان، مادر است. یعنی ، هرکس مادرش یهودی است، او هم یهودی محسوب می شود. یهودیان در تمامی مناطق آذربایجان زندگی می کنند. تعداد آنها در قبا، اوغوز و شیروان بیشتر است. ما از زمانی که زبان باز می کنیم، هر دو زبان (زبان آذری و عبری) را به همراه یکدیگر یاد می گیریم. یهودیان در شهرستان ها اساسا به زبان آذربایجانی تحصیل می کنند. زبان محاوره را نیز در خانه ها یاد می گیرند. در باکو دو مدرسه یهودی که تدریس در آنها به زبان روسی است، وجود دارد. در این مدرسه ها براساس برنامه درسی تایید شده در آذربایجان، درس داده می شود. برغم اینکه یهودیان بیش از دوهزار سال است که در دنیا پراکنده شده اند، اما ارزش های ملی – معنوی خود را حفظ کرده اند. بخصوص در آذربایجان شرایط مناسبی برای حفظ آنچه با ما مربوط است، وجود دارد. کنیسه جمعیت ما به فرمان الهام علی اف، رییس جمهوری ساخته شده و از ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز به فعالیت کرده است. اینکه در یک کشور مسلمان با بودجه رییس جمهوری ، کنیسه ساخته شود، موردی بی نظیر است. هر سال از طرف دولت آذربایجان به تمامی جمعیت های دینی کمک مالی داده می شود.»
میلیخ یودایو افزود : « در آذربایجان هشت جمعیت یهودی وجود دارد. اینها شامل «جمعیت یهودیان کوهستانی باکو» ، « جمعیت یهودیان اروپایی باکو» ، « جمعیت یهودیان گرجی باکو» ، « جمعیتی یهودیان سومقائیت» ، « جمعیت یهودیان کوهستانی قیرمیزی قصبه شهرستان قبا» ، « جمعیت یهودیان آذربایجان» ، «جمعیت یهودیان گنجه» و «جمعیت یهودیان اوغوز» است. خوب است که این جمعیت ها متحد شوند. بی تردید هر وقت زمانش برسد، این وحدت محقق خواهد شد. جمعیت یهودیان کوهستانی آذربایجان بیش از ۲۰ هزار نفر عضو دارد. »
یودایو افزود: « ما قرون متمادی است که در آذربایجان سکونت داریم. شهدای زیادی از ملت یهود تقدیم کرده ایم. قهرمانان ملی یهودی داریم. در آذربایجان برای حفظ زبان و دینمان هر نوع شرایطی وجود دارد. از تمامی حقوقمان به عنوان شهروند این کشور که براساس قانون اساسی آذربایجان تثبیت شده است، استفاده می کنیم. الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان می گوید که رییس جمهوری تمامی شهروندان است. ما در عمل، شاهد اجرای کامل این هستیم. در تمامی زمینه ها با فعالیتمان پشتیبان رییس جمهوری مان هستیم و سیاست داخلی و خارجی او را می پسندیم. در شماری از کشورهای مسلمان، ملت ها زیر گلوله زندگی می کنند. اما، ما امروز در آذربایجان در شرایط راحت زندگی می کنیم. کسی که این شرایط صلح را فراهم کرده است نیز رییس جمهورمان است. در گذشته نیز پیشوای کبیر ( حیدرعلی اف ) گفته است: « یهودیان در آذربایجان می توانند در شرایط امنیت کامل زندگی کنند.» یهودیان اگر به سایر کشورها نیز بروند، رابطه با آذربایجان را قطع نمی کنند و آذربایجانی بودنمان را انکار نمی کنیم. به آذربایجان افتخار می کنیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا