آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومی

رد پای محور عبری-عربی در حمله تروریستی شیراز و اغتشاشات ایران/ تحلیل

کارشناس مسائل بین الملل: جمهوری اسلامی ایران باید هزینه سنگینی به رژیم صهیونیستی و سعودی تحمیل کند تا از تداوم فتنه گری هایی دست کم از جنس رسانه عقب نشینی کنند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ بی تردید هر ذهن آگاهی نمی تواند بپذیرد حادثه تروریستی شیراز به تنهایی کار گروه تروریستی داعش بوده باشد. اینکه یک سازمان امنیتی مخوف که در ماه‌های گذشته در حال خرابکاری در ایران است و امروز بیاید این خرابکاری ها را به نام داعش سند بزند تا تحت تعقیب قرار نگیرد، قابل پذیرش نیست.

شاید بتوان گفت، میان آنچه در سیستان و بلوچستان، کردستان، شمال عراق، برلین و جاهای دیگر رخ داد با حادثه شیراز رابطه مستقیم و جدایی ناپذیر وجود دارد؛ اینکه چگونه داعش در این روزها و در اوضاع کنونی دست به چنین اقدام تروریستی می‌زند، آیا چهار ماه پیش نمی‌توانست چنین کاری انجام دهد؟

با توجه به فضای کشور که اغتشاشگران خط گرفته از آن سوی آب رقم زده اند، می توان یقین داشت اقدامات تروریستی آنها ارتباط مستقیمی با رژیم سعودی، آمریکا و دیگر دشمنان ایران دارد. اتفاقات اخیر نشان می دهد تمام سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی دشمن دست به دست هم داده‌اند تا ایران را تجزیه کنند.

به هیچ وجه نباید به این غره شد که ملت ایران چندهزار سال در کنار هم بدون تفرقه و با وحدت زندگی کردند و این بار نیز چنین می شود؛ زیرا در چندهزار سال گذشته عنصری به نام جنگ شناختی و رسانه در میان نبوده است
علی عبدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره تلاش دشمنان اعم از رژیم صهیونیستی و سعودی ها برای متشنج کردن اوضاع داخلی ایران و بازآفرینی توطئه هایی شبیه آنچه در سوریه رقم زدند، گفت: بسیاری کسانی که همگام با معترضان یا اغتشاشگران به برخی موضوعات اقتصادی یا غیر اقتصادی معترض هستند، به دلیل هجمه های خبری سنگین که از آن سوی مرزها به افکار عمومی داخلی تحمیل می شود، مدعی هستند ایران، نسخه دیگری از سوریه نمی شود.

وی افزود: این افراد با بیان اینکه ایران دارای تاریخ چندهزار ساله است این گونه می پندارند با سقوط نظام، ایران چیزی شبیه به آنچه در سوریه رخ داد، نخواهد شد، در حالی که چنین تحلیلی به دلایل مختلف نادرست است و شرایطی شبیه یا بدتر از آنچه در سوریه به وقوع پیوست، در انتظار ایران از هم پاشیده و متفرق است.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در پاسخ به عده ای ناآگاه باید گفت، سوریه یکی از دیرپاترین واحدهای سیاسی در منطقه به شمار می رود و دمشق نیز یکی از قدیمی ترین شهرهای غرب آسیا با قدمتی 4 هزار ساله است؛ بنابراین با کشوری کهن با ملتی بسیار بزرگ مواجهیم، اما توطئه های غرب با همدستی رژیم صهیونیستی و سعودی ها باعث شد این کشور و ملت کهن به راحتی بالکانیزاسیون شوند.

عبدی گفت: به هیچ وجه نباید به این غره شد که ملت ایران چندهزار سال در کنار هم بدون تفرقه و با وحدت زندگی کردند و این بار نیز چنین می شود؛ زیرا در چندهزار سال گذشته عنصری به نام جنگ شناختی و رسانه در میان نبوده است. برای تبیین بهتر موضوع باید دانست رئیس دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2015 که تا چند ماه آینده سمت ریاست ستاد کل ارتش این رژیم را برعهده خواهد گرفت به صراحت تأکید کرد، اگر شبکه های اجتماعی امروز در سال 1948 وجود داشتند، رژیم صهیونیستی هیچ گاه تشکیل نمی شد.

وی افزود: این مقام ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به صراحت مدعی شد، جنگ شناختی و رسانه دارای قدرتی عظیم است، در حالی که مسئولان و مردم ایران درک چندانی از قدرت جنگ شناختی و رسانه ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از مسئولان ایرانی دائم از رسانه استفاده می کنند، اما آن را نمی شناسند. نشناختن قدرت و کارکردهای رسانه و بی توجهی به استفاده همه جانبه از ظرفیت های آن باعث شده است مردم اخبار شبکه های فارسی زبان معاند را به جای اخبار داخلی دنبال کنند.

عبدی تصویری از کارکرد رسانه در ایران ارائه کرد و گفت: رسانه در ایران به تفنگ برنو شبیه است که به دست سربازی ناآشنا به این نوع سلاح داده شده، بنابراین در مواجهه با دشمن به جای آنکه از هزار متری دشمن را مورد حمله قرار دهد، تفنگ را چون چماقی روی سر می گرداند؛ در حالی که در معرض دید و اسلحه دشمن قرار گرفته است. اعتمادبخشی به رسانه داخلی و شناخت از قدرت رسانه برای آگاهی به مردم با هدف تمیز دادن درست از غلط بسیار مهم است. زمانی می توان مانع وقوع بحران های گسترده در کشور شد که مسئولان رسانه را بشناسند.

وی درباره نقش دولت گذشته در ایجاد فضای بی اعتمادی به مسئولان و دلسوزان نظام گفت: متأسفانه بسیاری از خطاهای رخ داده در کشور که به کاهش اعتماد مردم به مسئولان منجر شد، در هشت سال دولت گذشته رخ داد. به بیان بهتر، عملکرد دولت قبل تیر خلاصی به اعتماد مردم زد و تبعات آن رویکردهای مؤثر نظام را تحت الشعاع قرار داد.
این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: دولت قبل برای تقویت عنصر رسانه داخلی کاری نکرد و گامی در راستای کاهش تبعات جنگ شناختی و رسانه ای درقبال افکار عمومی برنداشت. دولت سیزدهم باید در این موضوع هوشیار باشد و برای تقویت توان رسانه ای و آگاه سازی مردم گام های جدی بردارد.

عبدی درباره حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی (ع) و نقش رژیم صهیونیستی و سعودی در وقایع تروریستی در خاک ایران گفت: نفتالی بنت سال 2017 هنگامی که وزیر آموزش رژیم صهیونیستی بود و بعد از آن وزیر جنگ این رژیم شد، به این موضوع پرداخت که باید به جای درگیر شدن با بازوهای دشمن در منطقه و خسته کردن خود با «سر اختاپوس»، یعنی ایران مبارزه و جنگ را به داخل ایران و تهران کشاند. آنها در عمل این راهبرد را علیه جمهوری اسلامی محقق کردند که ترورهایی مانند آنچه در حرم شاهچراغ رخ داد، نمونه ای از برخورد آل سعود و رژیم صهیونیستی با سر اختاپوس است و ما نباید با آنها مماشات کنیم.
وی افزود: با اینکه مشخص است منشأ اصلی ناآرامی های ایران، آل سعود و رژیم صهیونیستی هستند، اما ما اقدام انتقام جویانه ای علیه آنها انجام نداده ایم و مماشات باعث شد رسانه معاند سعودی ایران اینترنشنال برای تحریک جنایت در ایران جری تر شود. آنها باید درقبال آتش افروزی هایشان در ایران و جنایت هایی که مرتکب می شوند، هزینه بپردازند.
عبدی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید هزینه سنگینی به رژیم صهیونیستی و سعودی تحمیل کند تا از تداوم فتنه گری هایی دست کم از جنس رسانه عقب نشینی کنند. مسئولان باید مماشات را کنار بگذارند، با مردم صادقانه سخن بگویند و رسانه ها مردم را نسبت به خطرات سوری سازی ایران آگاه کنند تا از بلاتکلیفی و تردید خارج شوند و راه درست و مقصد مطلوب را در پیش بگیرند.

منبع: راهبرد معاصر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا