آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

رد ادعای گزارشگران سازمان ملل در مسدود بودن کریدور لاچین از سوی باکو

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، ادعای گزارشگران ویژه سازمان ملل درباره مسدود شدن کریدور لاچین را با وجود مستندات موجود، رد کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اخیرا گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد و یک کارشناس مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده اند که ارتش جمهوری آذربایجان کریدور لاچین در مسیر خانکندی مرکز قره باغ به سمت خاک ارمنستان را مسدود کرده و ارامنه ساکن در این منطقه را به محاصره درآورده است.

این گزارشگران با اعلام بروز «وضعیت بحران انسانی» در منطقه قره باغ، جمهوری آذربایجان را مسبب شرایط به وجود آمده عنوان کرده‌ اند.

خبرگزاری آذرتاج با انتشار بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که ادعاهای گزارشگران سازمان ملل در این باره کذب و غیرقابل قبول است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان گزارشگران ویژه سازمان ملل را به تلاش برای تبدیل نهادهای سازمان ملل به ابزاری برای «تحریف واقعیت‌های سیاسی» متهم و اعلام کرد: طی ۳۰ سال گذشته، اراضی آذربایجان اشغال شده و نقض گسترده حقوق بشر در منطقه به دست ارمنستان رخ داده و نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان آذربایجانی منطقه آواره شده‌اند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با ادعای این که گزارشگران و کارشناسان ویژه سازمان ملل متحد، فریب ادعاهای ارمنستان را خورده‌اند، مدعی شد: در دوره اشغال قره باغ، نیروهای مسلح ارمنستان از بازگشت آوارگان آذربایجانی به خانه‌های خود جلوگیری کردند.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان، استفاده از عباراتی مانند «قره باغ کوهستانی» در بیانیه گزارشگران و کارشناسان ویژه سازمان ملل را مداخله در امور داخلی کشور خود عنوان کرده و آنها را به اتخاذ رویکردهای دوگانه و بی احترامی به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان متهم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود همچنین مدعی شده، «ارمنستان بر خلاف تعهدات، نیروهای مسلح خود را به‌ طور کامل از اراضی جمهوری آذربایجان خارج نکرده و به جای این کار، در حال انتقال سلاح و مهمات از مسیر لاچین به مرکز قره باغ است».

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان با ادعای غارت منابع طبیعی منطقه توسط ارامنه اعلام کرد: آذربایجان با سکوت سازمان ملل و سایر سازمان های بین‌المللی، شاهد این موارد است و برای کنترل مرزهای خود و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی ارمنستان، پاسگاه مرزی لاچین را در سرزمین‌های مستقل خود ایجاد کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شد که عبور و مرور ساکنان ارمنی و اعضای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و نیز نیروهای حافظ صلح روسیه از پاسگاه مرزی لاچین ادامه دارد و مسدود شدن این مسیر و بروز وضعیت بحران انسانی ادعایی نادرست است.

این بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در حالی منتشر شده که ارمنستان پس از مسدود شدن گذرگاه لاچین میان شهر خانکندی مرکز قره‌باغ و ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان از “بروز کمبود مواد غذایی، دارو، سوخت و برق، بحران انسانی در مرکز قره‌باغ” و همچنین “لزوم پایان دادن جمهوری آذربایجان به محاصره ارامنه قره باغ” سخن گفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا