آذربایجاناخبارایرانعمومی

رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان عنوان نمود؛شگفت‌زدگی وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان از جاذبه‌های تاریخی ایران

رایزن فرهنگی کشورمان از رضایتمندی ابوالفضل قارایف، نسبت به برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان و شگفت‌زدگی وی از مشاهده جاذبه‌های تاریخی ایران بویژه اصفهان، خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اصغر فارسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو در گفت‌وگو با خبرنگار اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به وجود پیوندهای فرهنگی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره و تصریح کرد: وجود این پیوندها بستری سازنده برای توسعه‏ و تعمیق روابط فی مابین، فراهم می‌آورد.

اشتراکات فرهنگی عاملی برای صلح پایدار روابط دو کشور است

وی ادامه داد: ریشه‌های عمیق فرهنگی و تاریخی میان ایران و آذربایجان، شرایط مساعدی برای توسعه روابط فرهنگی بین دو ملت و دو دولت ایجاد می‌کند. دو کشور دارای علائق و مشترکات زیادی هستند که استفاده از این ظرفیت می‌تواند عاملی برای صلح پایدار روابط هر دو کشور باشد.

فارسی با تأکید بر اینکه هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران آغازی برای آشنایی دو ملت با فرهنگ یکدیگر است، گفت: با برگزاری هفته فرهنگی ضمن معرفی فرهنگ دو کشور به یکدیگر، دوستی‌ها بیشتر می‌شود و بالطبع، شاهد استحکام و تقویت روابط و تعاملات فی مابین خواهیم بود.

وی در سخنان خود، افزود: چراکه فرهنگ و تاریخ ما از هم جدا نیست و این ملت و دو ملت چنان به هم پیوسته و آمیخته هستند که هیچ دو کشوری را در دنیا نمی‌توانیم نمونه آن‌ها مثال بزنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان به قرابت‌های تاریخی و فرهنگی ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: هفته‌های فرهنگی از مهمترین مقوله‌هایی است که ضمن توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور، منجر به ایجاد گام‌های مؤثر و سازنده در زمینه رسمی و دولتی نیز، می‌شود.

فارسی، مدیریت و راهبری روابط فرهنگی بین‌المللی را از مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برشمرد و گفت: براساس موافقت‌نامه‌های فرهنگی در راستای تبادل اجرایی که با جمهوری آذربایجان داریم، امسال میزبان برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در ایران بودیم.

وی ضمن اشاره به سفر ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان به کشورمان گفت: وزیر فرهنگ آذربایجان به همراه هیأتی متشکل از ۶۰ تن از هنرمندان برجسته این کشور بنابر دعوت صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۱ تیر جهت افتتاح هفته فرهنگی آذربایجان در ایران به تهران آمدند و به مدت یک هفته در کشورمان، حضور داشتند.

فارسی در بخشی دیگر از سخنان خود، نمایش پنج عنوان اثر هنری آذربایجان، دو برنامه تئاتر موزیکال، برپایی نمایشگاه در قالب معرفی جاذبه‌های گردشگری آذربایجان، افتتاحیه رسمی هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، را از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی برشمرد.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به رضایتمندی ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ آذربایجان از برگزاری این رویداد فرهنگی، گفت: این اولین حضور وزیر فرهنگ آذربایجان در کشورمان نبود، اما براساس اذعان وی، با دیگر سفرهایش متفاوت بوده است، زیرا علایق فرهنگی دو کشور را از نزدیک مشاهده کردند و از جاذبه‌های تاریخی کشورمان به ویژه اصفهان شگفت‌زده شدند.

روزهای فرهنگی تبریز در باکو و گنجه برگزار می‌شود

وی در ادامه سخنان خود، پیشنهاد گفت‌وگوی فرهنگی بین نخبگان ایران و آذربایجان در تعمیق روابط فرهنگى دو کشور را داد و گفت: لازم است تا در قالب برگزاری هفته‌های فرهنگی به ویژه دو کشور دوست و همسایه ایران و آدربایجان نسبت به گفت‌وگوی فرهنگی بین نخبگان و فرهیختگان تأکید شود، چراکه تأثیر بسزایی در تسری بخشیدن به نوع دیدگاه مردم آن کشور دارند.

فارسی از معرفی تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی یاد کرد و از برگزاری روزهای فرهنگی تبریز در باکو و گنجه با حضور هنرمندان تبریزی و استان آذربایجان شرقی، خبر داد.

گفتنی است، هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۳ تا ۱۷ تیرماه در شهرهای تهران و اصفهان، برگزار شد. دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، رییس کتابخانه ملی و بازدید از مراکز تاریخی و فرهنگی اصفهان و اردبیل، از برنامه‌های سفر این هیأت آذری به کشورمان است.

منبع:خبرگزاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا