آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیفیلم

رایزنی‌های زیست محیطی ایران و جمهوری آذربایجان/ ویدیو

رییس سازمان محیط زیست ایران در باکو: عدم حضور قدرت‌های بیگانه در تمامی مرز‌ها به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشورمان در باکو گفت: عدم حضور قدرت‌های بیگانه در تمامی مرز‌ها به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
ایران و جمهوری آذربایجان با تاکید بر همکاری‌های مشترک، حضور بیگانگان را مخل آرامش منطقه دانستند. سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشورمان در سفر به باکو با شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف با تاکید بر اشتراکات و اراده مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان برای افزایش مناسبات همه جانبه بر توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.
رییس سازمان محیط زیست کشورمان در مصاحبه ای گفت: در دیدار با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان درباره موضوعات اقتصادی، تجاری، سیاسی، زیست محیطی و مشترکات فرهنگی گفتگو شد و خوشبختانه دو طرف به اینکه هیچ کشور ثالثی نمی تواند نجات دهنده و مداخله کننده در منطقه باشد تاکید کردند.
وی افزود: عدم حضور قدرت‌های بیگانه در تمامی مرز‌های خودش به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و خوشبختانه الان به نظر می‌رسد که کشور‌های همسایه ما نیز به این درک رسیده اند که هیچ کشور ثالثی به جز کشور‌های خود منطقه نمی تواند مسائل منطقه را حل کند و این درک مشترک بسیار خوبی بود که خوشبختانه ما از این جلسه گرفتیم و حضور رژیم جعلی صهیونیستی در مرز‌های کشور‌های همسایه قاطعانه از سوی دولت جمهوری آذربایجان رد شد. همین طور ما هم حضور هر گونه نیروی خارجی مخصوصا در قالب نیرو‌های ناتو و تغییر مرز‌های احتمالی را به هیچ وجه نمی‌پذیریم کاملا این موضوع گوشزد شد خوشبختانه در این موارد به درک مشترکی رسیدیم.
معاون رییس جمهور کشورمان با اشاره اشتراکات ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ایران و جمهوری آذربایجان دارای پیشینه‌ فرهنگی و تاریخی و سرزمینی مشترک هستند و در بحث ارتقا سطح تجاری و اقتصادی این دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت و رسیدن به تراز حداقل یک میلیارد دلاری در سال، حداقل انتظاراتی بود که دو طرف قبول کردند که میتوانیم از ظرفیت‌های متعدد استفاده کنیم.
سلاجقه رییس سازمان محیط زیست کشورمان با اشاره به همکاری‌های زیست محیطی هم گفت: در مباحث مربوط به محیط زیست خوشبختانه دیدگاه‌ها کاملا مشترک است چه در بخش کاهش آلاینده‌ها چه در بخش حفظ آبزیان کم نظیر منطقه و حفظ معیشت مردمی که در کشور‌های حاشیه خزر ساحل نشین هستند و توافق شد با یک طرح مشترک و بلند مدت اقدامات گام به گام و مرحله‌ای بتوانیم مشکلات محیط زیست دریای خزر را پایش کنیم و برای ارتقا این مسائل برنامه ریزی کنیم.
شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان هم با اشاره به روابط دوستانه دو کشور همسایه گفت: روابط جمهوری آذربایجان و ایران یک رابطه دوستانه و چند وجهی در همه‌ زمینه هاست.
وی افزود: سه دیدار مهم و دوستانه سران دو کشور در مدت کوتاه نشان دهنده‌ اراده دو کشور برای تعمیق روابط است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشورمان به منظور حضور در ششمین نشست اعضای کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از دریای خزر که در جمهوری آذربایجان برگزار میشود به باکو سفر کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا