آذربایجاناخبارترکیهعمومی

راه اندازی خط تولید مشترک واگن باری میان ترکیه و جمهوری آذربایجان

وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه اعلام کرد که با همکاری جمهوری آذربایجان خط تولید مشترک واگن باری در این کشور راه‌اندازی می کنیم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناتولی، جاهد تورهان، وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه با بیان اینکه ۱۵۰ دستگاه واگن باری ملی و داخلی که توسط شرکت صنعتی ماشین آلات راه‌آهن ترکیه (تودمساش) تولید شده است در خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص فعالیت می کند، اظهار داشت: با جمهوری آذربایجان در خصوص راه‌اندازی خط تولید مشترک واگن باری در این کشور به توافق رسیدیم.

تورهان اظهار داشت: خط راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص (BTAK) که تمامی راه‌ها از چین و آسیای مرکزی به سوی ترکیه را به یکدیگر متصل می کند از لحاظ زیرساخت حائز اهمیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور نه تنها ۳ کشور بلکه انگلستان، فرانسه، بلژیک، آلمان، اتریش، مجارستان، صربستان، بلغارستان، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و چین را نیز به هم متصل می کند، تصریح کرد که راه‌ آهن ۸۲۹ کیلومتری «باکو-تفلیس-قارص» جزء مهمی کریدور خزر است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت این پروژه در سال‌های آینده بهتر درک خواهد شد، گفت: مبادلات تجاری بین چین و اروپا، امروز روزانه به ۱٫۵ میلیارد دلار رسیده است. انتظار می رود این مبادلات تجاری گسترش یافته و در ۵-۶ سال آینده روزانه از مرز ۲ میلیارد دلار بگذرد.

وی با بیان اینکه از طریق راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص تاکنون در مجموع ۱۸۴ هزار تن بار منتقل شده است، اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن از این بار به عنوان بار ترانزیتی از طریق ترکیه ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا