آذربایجاناخبارروسیه

دیدار پوتین-ترامپ از نگاه کارشناسان آذری

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها، روز ۱۶ جولای بالاخره دیدار مورد انتظار میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه ینی مساوات، طرفین پس از دیدار خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافته و ضمن بیان دیدگاههای خود به برخی پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند. البته روسای جمهور دو کشور در پایان این دیدار هیچ بیانیه مشترکی نداشتند. شایان ذکر است که عدم اتخاذ موضع تند توسط ترامپ در دیدار با پوتین موجب خشم و اعتراض آمریکائیان شده است.

قابل حسینلی کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «دیدار اخیر صورت گرفته میان ترامپ و پوتین در واقع یک دیدار بی نتیجه بوده است چون از کنفرانس مطبوعاتی دو رئیس جمهور و هم از اظهارات کارشناسان مهم دو کشور چنین نتیجه گیری می شود که طرفین در خصوص مسایل مهم منطقه ای و جهانی به توافقی دست نیافته اند. کسانی که به این دیدار امید بسته بودند، هم اکنون نا امید و مایوس شده اند چون آنها امید داشتند که این دیدار به صلح و امنیت منطقه ای و جهانی کمک کرده و موجب توافق دو ابرقدرت جهانی در خصوص برخی مسایل مهم و حساس شود. البته بی تجربگی دونالد ترامپ در این دیدار خود را نشان داد. طرفین در خصوص مسئله ایران نیز به توافق نرسیدند. با وجود اینکه ترامپ برای معرفی ایران به عنوان یک خطر جدی تلاش هائی نمود اما پوتین تمایلی به این مسئله و اظهارات ترامپ نشان نداد. با وجود همه اینها، دیدار دو رئیس جمهور را می توان یک رویداد مهم تلقی نمود. با اینکه این دیدار بی نتیجه بود، ولی می توان امیدوار بود که دیدارهای آتی طرفین ممکن است مفید و دارای نتایج مشخصی باشد…»

همچنین، الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «نتایج به دست آمده از کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان روسای جمهور آمریکا و روسیه این است که اولا روسیه طرفدار همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریسم می باشد. ثانیا: روسیه خواهان آن است که برای همکاری با آمریکا در سوریه فورمول هائی پیدا شود. ثالثا: طرفین در خصوص ایران به توافق نرسیدند. می دانیم که ترامپ خواهان به زانو درآوردن ایران می باشد و به نظر می رسد که از این به بعد در عملکرد وی هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد. رابعا: طرفین در خصوص مناقشه سوریه نیز به توافق نرسیدند.

پوتین باور می کند که برگزاری این دیدار به نفع اقدامات عمومی است اما محافل سیاسی و نیز اعضای کنگره آمریکا چنین فکر نمی کنند. بطور کلی، آنچه از این دیدار نتیجه می گیریم، این است که میان آمریکا و روسیه در خصوص مسایل مختلف اختلاف نظر عمیقی وجود دارد. اما با وجود این، دو کشور ابرقدرت جهانی گفتگوی دوجانبه را ادامه خواهند داد…»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا