اخبارترکیهروسیه

“دیدار اردوغان و پوتین سرمایه گذاری متقابل را افزایش خواهد داد”

رئیس شورای کسب و کار ترکیه و روسیه با اشاره به دیدار روز دوشنبه اردوغان و پوتین، این دیدار را باعث افزایش سرمایه گذاری متقابل و حجم تجارت میان دو کشور دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، تونجای اوزایلحان، رئیس شورای کسب و کار ترکیه و روسیه در گفت وگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به کاهش حجم روابط تجاری میان دو کشور در 6 ماهه نخست امسال، دیدار روز دوشنبه روسای جمهور ترکیه و روسیه را برای افزایش سرمایه گذاری متقابل و حجم تجاری بسیار مهم و موثر خواند.

وی با مهم و تاریخی خواندن دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین گفت: “در این دیدار تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ شد که عملی شدن آن ها به کمی زمان نیاز دارد و به نظر من ممکن است تا آخر امسال طول بکشد. میان وزارتخانه ها کمیته های جدیدی ایجاد شده است، و این یعنی فعالیت ها ادامه دارد.”

اوزایلحان با اعلام این که سال آینده شاهد روند افزایشی در حجم تجارت میان ترکیه و روسیه خواهیم بود، اضافه کرد: “عملی شدن هدف 100 میلیارد دلاری به کمی زمان نیاز دارد. چیزی که مهم است افزایش تمرکز سیاست مداران و بوروکرات های هر دو کشور بر روی این موضوع است. هدف 100 میلیاردی شاید سال 2019 و یا 2020 محقق شود. چیزی که مهم است افزایش حجم تجاری و ادامه این روند است. چرا که دو کشور دارای پتانسیل های مهمی هستند ولی طبیعتا قیمت نفت نیز در سطح پایینی قرار دارد.”

وی ادامه داد: “اگر در آینده قیمت ها افزایش یابد، صادرات ترکیه به روسیه نیز افزایش یابد، با توجه به پروژه های مهم زیادی که وجود دارد؛ وقتی که این ها را وارد معادله می کنیم، رسیدن به ارقام هدف گذاری شده واقعی به نظر می رسد. این ارتباط زیادی به این دارد که بتوانیم پروژه های در دست اجرا را تمام کنیم.”

رئیس شورای کسب و کار ترکیه و روسیه هم چنین با اشاره به اهمیت ایجاد نشست های سه جانبه سران جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه، گفت: ایجاد چنین مکانیزمی برای ترکیه دست‌آوردهای بسیاری در زمینه صادرات، ساختمان سازی و بخش انرژی خواهد داشت.

اوزایلحان با اشاره به هدف تاسیس صندوق مشترک سرمایه گذاری ترک و روس، اضافه کرد: “پروژه های بزرگ نیز از این جا تغذیه خواهند شد. در مدت زمان پیش رو شانس این را خواهیم داشت تا جزئیات بیشتری از این پروژه بدانیم. فقط موضوع بخش انرژی نیست، بحث صنایع دفاعی نیز مطرح است. گسترش همکاری ها در بخش صنایع دفاعی از هر سو مفید خواهد بود. هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر مالی سودمند خواهد بود. در روزهای پیش رو با تشکیل کمیته ها این فعالیت ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. کمی زمان نیاز است. تا آخر امسال نیاز به کارهای اولیه و زیربنایی داریم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا