اخبارایرانگرجستان

دومین همایش اساتید دانشگاه‌های ایران و گرجستان

دومین همایش بین‌المللی اساتید دانشگاه‌های ایران و گرجستان با موضوع «روابط ایران و گرجستان»، 18 خردادماه با مشارکت رایزنی فرهنگی كشورمان و دانشگاه بین‌المللی قفقاز، برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به قل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دومین همایش بین‌المللی اساتید دانشگاه‌های ایران و گرجستان با موضوع «روابط ایران و گرجستان»، 18 خردادماه جهت بررسی شرایط کنونی در توسعه و تعمیق این روابط با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان و دانشگاه بین‌المللی قفقاز، در محل سالن اجتماعات اين دانشگاه برگزار شد.

در ابتداي اين همايش، کاخابر کوردزایا، رئیس دانشگاه بین‌المللی قفقاز ضمن ابراز خرسندي از برگزاری این همایش، گفت: این همایش با مشارکت و حمایت رایزنی فرهنگی ایران برای دومین سال پیاپی در این دانشگاه برگزار می‌شود. هدف ما تعمیق و تقویت روابط علمی و فرهنگی در سطوح مختلف دو کشور است كه جاي دارد از رایزنی فرهنگی ايران برای تحقق این منظور، قدرداني كرد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی قفقاز افزود: بخش مطالعات ایران با حمایت رایزنی فرهنگی ايران در این دانشگاه افتتاح شده و این اقدام انگیزه‌ای شد تا از دوسال گذشته برگزاري این همایش بین‌المللی برنامه‌ریزی و به صورت سالانه با استقبال جامعه فرهیختگان ایرانی و گرجی برگزار شود.  

تأكيد بر توسعه مشترکات، گفتمان و درک متقابل ايران و گرجستان

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبیین و لزوم همکاری‌هاي فرهنگي دو کشور گفت: روابط دو کشور در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده اما آنچه موجب بقا و ماندگاری این روابط شده، توجه نخبگان و اقشار مختلف جامعه گرجی به تمدن غنی و مفاخر فرهنگی در ایران زمین بوده است.

وی در ادامه اظهار كرد: قدمت روابط دو کشور بیش از 2500 سال است و همین پیشینه موجب شده شاهد تأثیرپذیری فرهنگی و توسعه روابط اجتماعی خودجوش بین ادبا و اقشار مختلف دو کشور باشیم.

كامران‌فرد يادآور شد: آنچه در دوره اخیر باید بیش از گذشته به عنوان یک سرمایه مورد توجه قرار گیرد، همین پیشینه فرهنگی و تمدنی است، زيرا دو کشور می‌توانند با بهره‌گیری از این اصل مهم ظرفیت‌های جدیدی را در عرصه‌های بین‌المللی خلق كنند.

وي در پایان سخنان خود، افرود: از این‌رو، پرداختن به مشترکات، گفتمان و درک متقابل از محیط پیرامون خود را باید در دستور کار قرار داده تا بتوانیم نتایج ماندگاری را در بلند مدت برای منافع دو کشور کسب كنيم.

بنابر اعلام اين خبر، در این همایش دو روزه خانم الهه کولایی، حمیدرضا عزیزی و امین قزلباشان از اساتید دانشگاه‌های تهران و اصفهان و برخی از اساتید گرجی شرکت و در حوزه روابط بین‌الملل، تجارت، پیشینه روابط فرهنگی و تمدنی دو کشور ارائه مقاله كردند كه در پایان، به منظور تقدیر از اساتید شرکت‌کننده از طرف رایزنی فرهنگی ايران و دانشگاه بین‌المللی قفقاز به هر یک از مدعوين گواهینامه شرکت در همایش، اهداء شد.

گفتني است، دانشگاه بین‌المللی قفقاز، دانشگاهی خصوصی است که از سال 1995 میلادی فعالیت می‌کند و حدود 4000 دانشجو در دو سطح لیسانس و فوق لیسانس در رشته‌های مختلف چون تجارت، حقوق، علوم پزشکی، علوم اجتماعی و … در آن تحصیل می‌كنند. دانشگاه بین‌المللی قفقاز دارای روابط علمی گسترده‌ای چون تبادل دانشجو و برگزاری مشترک همایش‌ها و برنامه‌های علمی با برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در خارج از گرجستان از جمله دانشگاه اودلار ایوردوز در جمهوری آذربایجان و دانشگاه فنی برنو در جمهوری چک، دانشگاه قفقاز در جمهوری آذربایجان، دانشگاه سلیمان دمیرل در ترکیه و بنیاد روموالدو دل بیانکو در ایتالیا است.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا