آذربایجاناخبارایران

دلایل کاهش تردد اتباع جمهوری آذربایجان به ایران از نظر کارشناس آذری

بر اساس گزارشهای دریافتی و مشاهدات لازم، اخیرا تعداد مسافران به ایران با هدف تجارت و خرید و فروش و مداوای بیماران کاهش یافته است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روزنامه گوندوم خبر چاپ باکو نوشت: گفته می شود که قیمت دارو در ایران تقریبا ۵۰ برابر با قیمت مشابه آن در آذربایجان ارزان تر می باشد.  علت گرانی اجناس در آذربایجان  مربوط به انحصارگری برخی افراد و مقامات است. در این خصوص می توان از گران شدن موز و خرما نام برد که گفته می شود در انحصار برخی از مقامات آذربایجان می باشد.
ودادی میرزا اف کارشناس مسایل اقتصادی در این خصوص می گوید: «کاهش سفر کنندگان به ایران از آذربایجان دارای علل مختلف می باشد. از جمله اینکه علت اصلی این مسئله افزایش ارزش دلار آمریکا است. با اینکه اخیرا منات آذربایجان تا حدودی دوره ثابتی را داشته است، اما باز هم افزایش ارزش دلار همچنان ادامه دارد. طبعا منات آذربایجان در مقایسه با ریال ایران نیز ارزان تر شده است. به همین خاطر، اجناس تولید شده در ایران برای اتباع آذربایجان گران تر شده است. بر اساس گزارشی که به من رسیده است، هم اکنون یک کیلوگرم گوشت قرمز در ایران به مبلغ ۱۹ منات آذربایجان به فروش می رسد.
این روزها تعداد مسافرانی که با هدف مداوا به ایران می روند، کاهش یافته است. چون هم اکنون قیمت مداوا در ایران و آذربایجان تقریبا یکسان شده است. از طرف دیگر، رفتار نامناسب در ایران با بیماران کشورمان نیز به کاهش این نوع سفرها تاثیر گذاشته است. با وجود همه اینها، انحصارگرائی در آذربایجان غیر قابل انکار است. چند روز پیش قیمت هر عدد تخم مرغ به ارزش ۷ قپیک بود که مردم نیز با هدف فروش به ایران تخم مرغ می بردند. اما یک دفعه قیمت آن به ۱۱ قپیک افزایش یافت. افزایش قیمتها یک روند سخت اقتصادی است و احساس می شود که کسی در افزایش این قیمتها نقش دارد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا