آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

دفاع نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان از نوع پوشش صاحبه غفاراوا در سفر به ایران 

تعدادی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان با انتقاد از ایرادات گرفته شده به پوشش صاحبه غفاراوا، رییس مجلس این کشور در سفر به ایران، پوشش وی را مطابق مقررات پروتکلی ایران توصیف کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت ینی صباح، عاصم ملا زاده، عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان و ترکیه گفت: « در لباس صاحبه غفاراوا هیچ مشکلی وجود نداشت. زیرا، او بر اساس پروتکل های پذیرفته شده در ایران لباس پوشیده بود و پروتکل را رعایت کرده است.»

آرزو نقی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت: « همه چیز بر اساس پروتکل بود. اما، گروهی وجود دارند که هدفمندانه و مغرضانه اطلاع رسانی می کنند.»

آیدین میرزا زاده، نماینده مجلس نیز گفت: « نیازی به هیچ یک از موضوعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی نبود. هر کشوری مقررات پروتکلی خاص خود را دارد. در ایران بطور ویژه به لباس ها توجه می شود! لباس صاحبه غفاراوا، ناشی از احترام به مقررات داخلی جمهوری اسلامی ایران است.»

الشاد پاشاسوی، خبرنگار پارلمانی نیز گفت: « در مورد این سفر، مسائل مهمی برای بحث وجود دارد. بحث درباره لباس یک خانم زیبنده ما نیست. باید به موضوعات مهم تری توجه کرد. باید به سخنان رییس مجلس در باره ضرورت به رسمیت شناختن نسل کشی خوجالی ( درخواست صاحبه غفاراوا از رییس مجلس ایران برای صدور قطعنامه ای در 26 فوریه به منظور شناسایی نسل کشی خوجالی ) توجه می شد!»

گفتنی است سایت ینی صاباح، دو روز پیش نیز در تحلیل روابط جمهوری آذربایجان و ایران به مناسبت سفر رییس مجلس جمهوری آذربایجان به تهران، به نقل از یک کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان تاکید کرده بود: « روابط ایران – آذربایجان هیچ گاه به سطحی عالی ارتقاء نخواهد یافت، اما باید همکاری ها در وضعیتی عادی نگه داشته شود!»

در این تحلیل که به نظر می رسد از سیاست راهبردی دولت جمهوری آذربایجان در قبال ایران اخذ شده است، محمد اسدا… زاده گفته است: « روابط ایران – آذربایجان هیچ گاه در سطحی عالی نخواهد بود. برغم این، باید همکاری و رابطه با این کشور را در وضعیت عادی نگه داریم. حاکمیت ایران، استقلال آذربایجان را الگوی راهنمایی برای 40 میلیون آذربایجانی ساکن ایران تلقی می کند و بخش بزرگی از اراضی آذربایجان در ترکیب این کشور است. به همین علت نیز باید همواره منتظر سیاست ناخوشایند تهران در قبال جمهوری آذربایجان باشیم! باید در روابط آذربایجان با ایران، همکاری اقتصادی و سیاسی را حفظ کرد و سیاستی داشت که به منافع ملی مان زیان نرسد. اما، همواره باید سیاست مان درخصوص آذربایجان جنوبی را در دستور کار داشته باشیم. در زمان جنگ میهنی، انتقال تجهیزات نظامی به ارمنستان از اراضی ایران، مظهر آشکار موضع تهران در قبال ما بود. ما باید تلاش کنیم که از پیشرفت سیاست مذهبی ایران در داخل جمهوری آذربایجان جلوگیری کنیم. ایران از طریق سیاست مذهبی زیانبار خود تلاش می کند که بر آذربایجان تاثیر بگذارد. اما، همواره از آن جلوگیری می شود و این سیاست ایران موفقیت آمیز نخواهد بود. مشکلات موجود در روابط ایران و آذربایجان، از تهران منشأ می گیرد. اگر ایران به پرچم آذربایجان بی توجه است، ما نیز در باکو می توانیم همان رفتار را داشته باشیم. درباره مساله نبودن پرچم آذربایجان در دیدار رییس مجلس آذربایجان با رئیس جمهوری ایران نیز باید بگویم که این، مطابق با مقررات پروتکلی بود.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا