آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

توسعه پایگاه ۱۰۲ روسیه در ارمنستان به بهانه مبارزه با داعش

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیرا گفته است که پایگاه نظامی شماره ۱۰۲ روسیه در ارمنستان آماده مبارزه با گروه تروریستی «داعش» می باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، به دنبال این اظهارات، ایوان و.لینکین سفیر روسیه در ارمسنتان گفته است که در آینده ممکن است پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان توسعه بیابد.
الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «از اظهارات وزیر امور خارجه روسیه و سفیر این کشور در ایروان چنین فهمیده می شود که روسیه قصد توسعه پایگاه نظامی خود در ارمنستان با هدف مبارزه با «داعش» را دارد. اما احتمالات دیگر نشانگر آن است که هدف روسیه از این کار چیز دیگری است. روسیه برای بمباران موضع «داعش» در سوریه می تواند از فرودگاه های نظامی خود نیز استفاده نماید.
واقعیت این است که روسیه پایگاه نظامی خود در ارمنستان را با هدف رویارویی با ترکیه و آذربایجان تقویت می نماید. با اینکه در خصوص مناقشه سوریه میان ترکیه و روسیه و نیز ایران همکاری نزدیک وجود دارد. اما با وجود این، روسیه هیچ اعتمادی به ترکیه ندارد. مسکو احتمال می دهد که ترکیه مجددا به آمریکا متمایل خواهد شد…
در عین حال، ترکیه هیچگاه از وجود پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان نگرانی نداشته و هرگز بخاطر این موضوع ناراحت نشده است. با وجود این، وزارت امور خارجه آذربایجان باید در خصوص اظهارات اخیر آندرانیک ماکاریان و نیز قصد روسیه برای توسعه پایگاه نظامی خود در ارمنستان گام هائی را بردارد. در صورت صحت خبر مربوط به فعالیت ارتش مشترک روسیه و ارمنستان در خارج از مرزهای قانونی ارمنستان، باید ما نیز برای تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در نخجوان و نیز تلاش برای توسعه همکاریها با «ناتو» اقدام نماییم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا