آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

دستگاه دیپلماسی و رسانه ای باکو در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی برای تقویت نفوذ خود در حوزه کشورهای عضو “سازمان دولت های ترک”

سایت «باکو دیز» جمهوری آذربایجان با انتشار مطلبی در خصوص روابط با رژیم صهیونیستی، به تقویت نفوذ این رژیم در حوزه کشورهای عضو «سازمان دولت های ترک» دامن زد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت باکو دیز  (bakudays) در مطلبی در خصوص ضیافت اخیر خزر ابراهیم، سفیر جمهوری آذربایجان در واشنگتن برای سفرای رژیم صهیونیستی، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان نوشت: « گرم شدن روابط ترکیه و اسرائیل یک نظام محرکه برای افزایش ظرفیت و تقویت فعالیت های سازمان کشورهای ترک ایجاد می کند. چند روز پیش نشستی بین سفرای جمهوری آذربایجان، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و اسرائیل در آمریکا، به ابتکار خزر ابراهیم سفیر آذربایجان در آمریکا برگزار شد. برگزاری نشست سفرای سازمان کشورهای ترک در واشنگتن در چارچوب اسرائیلی، به معنای اعلام پایه گذاری یک بستر جدید همکاری است.
از میان این کشورها، اسرائیل بهترین روابط را با آذربایجان دارد و در روابط با دیگر کشورها پیچیدگی هایی دارد.
اسرائیل به روابط با ازبکستان اهمیت می دهد، زیرا این کشور محل زندگی یک جامعه یهودی با ریشه های تاریخی است. توسعه و رشد این جامعه به نفع اسرائیل است. ازبکستان اگرچه مرزی با ایران ندارد، اما از نظر راهبردی ، رابطه با ازبکستان، «نزدیکی» به ایران را برای اسراییل فراهم می کند. قزاقستان نیز برای اسرائیل مهم است و دو کشور همکاری نزدیکی در زمینه دفاعی و اطلاعاتی دارند. اکنون باید این روابط را متنوع کرد و صفحات جدیدی در افق های سیاسی و اقتصادی باز کرد. اسرائیل می خواهد با گسترش حوزه منافع خود از طریق گسترش حوزه همکاری با ترکیه، نیروی تعیین کننده در منطقه، به این اهداف دست یابد. تلاش‌های اسرائیل برای «ساخت قلعه» در این قالب، هم بخاطر عامل ایران و هم بخاطر نفت و هم از نظر فروش تجهیزات امنیتی از اهمیت راهبردی برخوردار است. ترکیه و سازمان‌های اطلاعاتی ارشد اسرائیل MIT و MOSSAD هماهنگ شده اند و اخیرا از طرح سوءقصد توسط سرویس‌های ویژه ایرانی علیه تاجر اسرائیلی یایر گلرYair Geller در ترکیه را خنثی کرده‌اند. اسرائیل می خواهد آنکارا در مسئله فلسطین به سمت خود بکشاند، اما عقب نشینی آنکارا از موضع اصولی خود غیرممکن به نظر می رسد. با این حال، با وجود موضوعات بحث برانگیز، می توان گفت که دوران دردناک روابط اسرائیل و ترکیه به پایان رسیده است.

در نتیجه:
– انرژی مثبتی که به رفت و آمد میان آنکارا-تل آویو داده می شود، برای سازمان کشورهای ترک اهمیت زیادی دارد.
– پویایی این فرآیند نگرانی جدیدی را در ایران ایجاد می کند.
– در آینده، مشارکت اسرائیل در سازمان کشورهای ترک به نوعی امکان پذیر است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا