آذربایجاناخبارتحليل هاعمومیویژه

در وزارت خارجه جمهوری آذربایجان چه می گذرد؟

پایگاه خبری حقایق قفقاز / انتشار اخبار مربوط به دستگیری تعدای از مسئولین وزارت خارجه جمهوری آذربایجان و کشف  فساد سازمان یافته در این وزارتخانه و متعاقب آن طرح اتهامات در خصوص حضور عوامل امنیتی و جاسوسان  یک کشور خارجی  بار دیگر  موضوع فساد گسترده و سازمان یافته در این کشور را نمایان ساخت. پس از آن که اخیرا شبکه ای از فساد اداری و مالی در وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان گزارش گردید و نهایتا به دستگیری و برکناری وزیر مربوطه منتهی شد، این دومین وزارتخانه ای است که اخبار مربوط به وجود مفاسد و نفوذ عوامل جاسوسی یک کشورخارجی در آن به شکل آشکار مطرح می شود.

در پرتال خبری «ینی صباح»  رامیز مهدی اف در تشکیل سیستم مدیریتی ناقص، شکوفا نمودن رشوه و فساد مالی در ادارات دولتی، مسموم کردن زندگی اجتماعی – سیاسی کشور، خرابکاری در اصلاحات آغاز شده توسط دولت  متهم شناخته شده است.

این ادعاها را افراد نزدیک به محافل حکومتی کشور آذربایجان مطرح می کنند. سردار جلال اوغلو رئیس حزب دموکرات آذربایجان در این زمینه گفته است: « آنچه در مورد رامیز مهدیف نوشته شده است و هدف قرار دادن وی با رمزگشایی از ستون پنجم وابسته به روسیه مرتبط است. دیگر نمی توان این واقعیت ها را پنهان کرد. رامیز مهدی اف یکی از آن کسانی است که رهبری ستون پنجم را هدایت می کرد و نمایندگان این گروه دست نشانده های روسیه در کشور هستند. آنها در سیستم مدیریتی کشور قرار گرفته اند. باید فعالیت رامیز مهدی اف در زمان ریاست دفتر ریاست جمهوری بررسی شود و وی باید جوابگو باشد که چگونه این همه جاسوس و دست نشانده خارجی را در وزارتخانه های خارجه و دفاع و دیگر نهادهای دولتی جا داده است. آخر سیاست پرسنلی و داخلی تحت نظارت وی بوده است. باید سرویس امنیت دولتی فعالیت رامیز مهدی اف، نقش عامل روسیه و ارمنستان در سیاست پرسنلی وی را بررسی نماید. اگر این مسایل بررسی نشود وضعیت خطرناک در آذربایجان ادامه خواهد داشت. ببینید سالها است که مشکل قره باغ حل نمی شود. چرا؟ چرا که در این گفتگوها از طرف جمهوری آذربایجان آدمهای مرتبط با روسیه شرکت می کنند. در بخش نظامی دستاورد نداریم، چراکه در این نهادها جاسوسان و دست نشانده های روسیه وجود دارد.»

پرتال خبری «ینی صباح» در خبری دیگر اعلام کرده است: «عملیاتی که سرویس امنیت دولتی در ساختمان وزارت امور خارجه انجام داد بار دیگر نشان داد که اکثر وزارتخانه ها و ادارات دولتی با چه اصولی کار می کنند». فرهاد ملازاده رئیس اداره امور اداری و رئیس کمیسیون مناقصه این وزارتخانه در خصوص رشوه هایی که گرفته و تقسیم آن به بازرسان سرویس امنیت دولتی گفته است: «به خاطر قراردادهای مناقصه با شرکتها ما از آنها مبلغی را به عنوان رشوه می گرفتیم. بطوری که برای شرکتهایی که مورد نظر ما بود این امکان را به وجود می آوردیم که در مناقصه پیروز شوند و بخشی از مبلغ در نظر گرفته شده برای طرح مذکور را از آنها می گرفتیم. من اجرای این کار را به سلیم علی زاده (مدیر شعبه امور تجهیزات) سپرده بودم. پولها را به سلیم می دادند و او نیز به من می داد. ده درصد از این پول را برای خودم بر می داشتم، ده درصد را به سلیم می دادم و بقیه را برای حل مشکلات وزارتخانه هزینه می کردیم.»

به گفته فرهاد ملازاده آنها پولهایی به مبلغ 19 هزار منات تا 59 هزار منات دریافت کرده اند.

بر اساس گزارش سرویس امنیت دولتی فرهاد ملازاده رئیس اداره امور اداری، سلیم علی زاده مدیر شعبه امور تجهیزات و نورو پاشا عبد الله یف مدیر شعبه کنسولی – حقوقی اداره کنسولی وزارت امور خارجه با اتهام رشوه گرفتن و فساد مالی بازداشت شده اند.

از گفته های افراد دستگیر شده معلوم می شود که افراد مذکور 80 درصد از پولی که به عنوان رشوه گرفته اند به رهبری وزارت امور خارجه داده اند. گفتنی است اخیرا خبرهایی مربوط به اینکه المار محمدیاراف در شهر نیویورک آمریکا دو خانه آپارتمانی به قیمت چند میلیون دلار خریداری نموده بود، منتشر شد.

دیگر سایت های خبری جمهوری آذربایجان نیز به مسئله وجود جاسوسان در وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ورود پیدا کرده اند.

پرتال خبری «اوقات کم» ادعا کرده است، پس از فروپاشی شوروی همه میراث این نظام سیاسی به ویژه بسیاری از جاسوسان ک گ ب نیز در اختیار روسیه قرار گرفت. در این راستا روسیه سیاست خود را در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق را از طریق عوامل و جاسوسان باقی مانده از زمان ک گ ب اجرا می نماید. بسیاری از آنها در کشورهای مذکور پست های اجرایی بالا را می گیرند. این جاسوسان و کارمندان مخفی ک گ ب که در ساختارهای دولتی آذربایجان ریشه دارند در اوایل سالهای استقلال آن قدر هم فعال نبوده اند. ولی پس از تغییرات سال 2004 فعال تر شده اند.

«اوقات کم» می افزاید: نام الدار قلی اف نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل در سالهای 1994-2001  نخستین بار در رسانه های غربی به عنوان بالاترین دیپلمات که برای اطلاعات روسیه فعالیت می کرد، ذکر شد. المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در سالهای 1993 الی 1995 دبیر اول نمایندگی آذربایجان در سازمان ملل بوده است و تحت رهبری الدار قلی اف کار می کرد. اضافه بر این وی در زمان شوروی کارمند وزارت خارجه آذربایجان شوروی بوده است. برای هیچ کس پوشیده نیست که در آن زمان کارمندان وزارت خارجه جمهوری های اتحاد شوروی تحت نظارت ک.گ.ب بوده اند. همچنین برادر محمدیاراف تبعه روسیه می باشد.

غیر از المار محمدیاراف وزیر امور خارجه مسولین بلند پایه این وزارتخانه و نیز سفرای جمهوری آذربایجان در کشورهای خارجی به گونه های مختلف در سابق با ک.گ.ب و در حال حاضر با نهادهای دولتی و غیردولتی روسیه در ارتباط هستند.

چندی پیش یوری شوتس یک افسر سابق ک.گ.ب به رسانه های اکراینی گفته بود که سامر شریف اف وزیر دارایی آذربایجان به نفع کشورهای روسیه، ترکیه و آمریکا جاسوسی کرده و در این کار به وی خلف خلف اف کمک کرده است. همچنین خیلی وقت است که معلوم است محمود محمد قلی اف معاون وزیر امور خارجه یک سرهنگ ک.گ.ب می باشد.

علاوه بر این گفته می شود بسیاری از سفرای جمهوری آذربایجان در کشورهای خارجی در زمان شوروی با کمیته امنیت دولتی شوروی همکاری داشته اند. از جمله المان آراسلی سفیر سابق جمهوری آذربایجان در عربستان سعودی، صابر آقابی اف سفیر جمهوری آذربایجان در اردن، ماهر علی اف سفیر در الجزایر، وحدت سلطانزاده سفیر سابق جمهوری آذربایجان در ترکمنستان، یاشار علی اف سفیر در سازمان ملل، راسیم رضایف سفیر در عربستان سعودی، اسفندیار وهاب زاده سفیر سابق جمهوری آذربایجان در کشورهای سوئیس، پاکستان، مولداوی و بلاروس، طاهر طقی زاده سفیر در انگلیس.

بر اساس ادعاهای «اوقات کم» حسین قلی اف سفیر آذربایجان در ازبکستان که زمان شوروی کارمند ک.گ.ب بوده است اکنون نیز با سرویس امنیت فدرال روسیه همکاری می کند. بعدا  المار محمدیاراف وی را به عنوان رئیس اداره اطلاعات سری وزارت خارجه منصوب نموده است. بنابر این اطلاعات سری وزارت خارجه آذربایجان در زمان شوروی در اختیار ک.گ.ب و اکنون نیز در اختیار نهاد امنیتی روسیه قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا