آذربایجاناخبارایران

در مراسم نکوداشت روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان مطرح شد؛ متفکرآزاد: دستِ دوستی سران حکومت آذربایجان با رژیم کودک‌کش صهیونیسم زشت بود/ جوانان باید بدانند در ۱۹ ژانویه چه اتفاقاتی رخ داد

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: دست دوستی دادن با رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی از اقدامات زشت و ناپسند سران حکومت آذربایجان است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ناصر صدقی صبح امروز در مراسم نکوداشت روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان (۱۹ ژانویه) که در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد، بابیان اینکه ظهور قاجار و تزارها در جهان، تحول بزرگی را ایجاد کرد، اظهار داشت: قراردادهای ترکمن‌چای و گلستان در آن دوران شکل گرفت و تحول بزرگ و متفاوتی بود که ایجاد کرد و منجر به قطع روابط فرهنگی آن‌سوی ارس و آذربایجان شد.
وی افزود: در حدود ۹۰ سال رویدادهای فرهنگی و ارتباطات فرهنگی قطع شد ولی همچنان مناسبت‌ها برقرار بود و رفت آمدهای آزادی خواهان همواره بوده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز بابیان اینکه تمامی مذاهب اسلامی در این دوران زیر سلطه ایدئولوژی آذربایجان قرارگرفته است، اذعان داشت: آذربایجان در بین تمام جمهوری‌ها نخستین اعتراضات و جنبش‌های مردمی برای بازگشتن به هویت دینی را انجام داده است.
وی اضافه کرد: رویدادها در سه حوزه و گرایش بود که نخستین گرایش اظهار علاقه آنها به اموزهای تشیع و دینی بود که با ورود در مرز ارس و ورود به ایران نوحه‌خوانی عزاداری می‌کردند.
بر اساس این گزارش، محمدعلی متفکر آزاد نیز در این مراسم با بیان اینکه 19 ژانویه ۱۹۹۰ از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: از وظایف اصلی ما، انتقال اطلاعات موجود از واقعه‌ی ۱۹ ژانویه به نسل جوان امروزی است.
وی افزود: روشن کردن جوانان امروزی، نمی‌گذارد تا هیچ نقطه ابهامی در ذهن آنها تشکیل شود و اطلاعات به‌طور سالم از نسل گذشته به نسل آینده انتقال یابد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز بابیان اشاره به دین‌داری و دین‌پرستی در جامعه، خاطرنشان کرد: پرستش امری فطری بوده و به هیچ‌وجه نمی‌توان بعد گذشت ۷۰ سال از رژیم کمونیستی شوروی، مردم آذربایجان نیز به همان‌طور در دین‌داری و اعتقاد خود باقی مانده‌اند.
وی افزود: دلیل این حرکت وجود انقلابی بزرگ اسلامی در ایران بود که دل‌های پاک و حقیقت‌طلب مردم شیعه آذربایجان به‌سوی ایران می‌کشاند.
وی با ابراز تأسف از اینکه امروز شاهد هستیم که سران حکومت آذربایجان سر ناسازگاری با ایران دارند و باکارهای غیرعقلانی دل مردم مسلمان را می‌رنجانند، گفت: اقداماتی از قبیل سرکوب دسته‌جات، عزاداری‌های حسینی، مذهبی، زندانی کردن مردم مسلمان و مهم‌تر از همه دست دوستی دادن با رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی از اقدامات زشت و ناپسند اخیر این کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا