آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

پسکوف: توافقنامه‌ سه جانبه تنها مبنای حل بحران قره‌باغ است

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که ایروان و باکو با رعایت موافقت‌ نامه‌های صورت گرفته می توانند به حل بحران قره‌باغ کمک کنند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بر اهمیت رعایت مفاد توافق‌نامه مربوط به حل و فصل بحران قره‌باغ تاکید کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که توافقات سه جانبه میان سه کشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در زمینه حل و فصل احتمالی مناقشه قره‌باغ، مبنای اصلی برای یافتن مسیر برون رفت از وضعیت فعلی است، با این حال مفاد این توافقنامه‌ها باید اجرا شود.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه آماده است تا از هر اقدام طرف‌های درگیر که می‌تواند منجر به کاهش تنش شود و به پیشرفت بیشتر در مورد اجرای توافقات سه جانبه کمک کند، استقبال کند.

پسکوف بار دیگر تاکید کرد که توافقات سه جانبه میان روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال حاضر تنها مبنای برای حل و فصل این مناقشه است. وی افزود: به همین علت است که بر این باور هستیم که ادامه اجرای مفاد این توافقنامه‌ها برای همه ضروری است و هیچ جایگزینی دیگری ندارد.

قره باغ از دیرباز در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، اگرچه جمعیت آن عمدتاً از قوم ارمنی تشکیل شده است.

نیروهای ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ کنترل قره باغ را در جنگ به دست گرفتند و سپس جمهوری آذربایجان در یک درگیری ۶ هفته‌ ای در سال ۲۰۲۰ بخش‌های وسیعی از خاک خود را پس گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا