اخبارروسیه

آداب ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان روسیه

مسلمانان تقریبا در سراسر روسیه بزرگ ترین کشور دنیا با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت حضور دارند، اما تمرکز جمعیتی آنها بیشتر در مسکو و شهرهای اطراف، سن پترزبورگ، جمهوری های مسلمان نشین چچن، اینگوش، داغستان، کاباردینو بالکاریا، کاراچای و چرکس و استان استاوروپول در منطقه قفقاز شمالی و پیرامون آن است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در منطقه ولگای روسیه نیز جمهوری های تاتارستان و باشقیرستان، چند استان دیگر و آستراخان در مصب ولگا نیز محل زندگی مسلمانان است. جمعیت مسلمانان روسیه بیش از ۲۳ میلیون نفر تخمین زده می شود که حدود ۱۰-۱۴ از کل جمعیت این کشور را شامل می شوند.
در ایام ماه مبارک رمضان ، مسلمانان به عنوان پیروان دومین دین بزرگ روسیه در بیش از هشت هزار مسجد بزرگ و کوچک سراسر این کشور با همگرایی در مساجد اهل سنت و شیعه حضور می یابند. سال به سال استقبال مسلمانان روسیه از آیین های ماه مبارک رمضان و دیگر آموزش های اسلامی افزایش پیدا می کند.

در هر یک از این برنامه‌ها جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر حضور دارند. همچنین در ماه رمضان روزانه در مسجد جامع مسکو چندین جلسه قرائت و تجوید قرآن با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برپا می‌شود.

علاوه بر برنامه های افطاری و اطعام مساکین ، ماه رمضان برای مسلمانان روسیه فرصتی خجسته برای آموزش علوم و معارف دینی و بهره بردن از سخنان روحانیون و کارشناسان مذهبی و تلاوت آیات کلام الله مجید توسط قاریان و حافظان قرآن کریم می باشد.

در این ماه زنان مسلمان روسیه بجز آموزش های دینی در مراکز فرهنگی به کارهایی نظیر خانه داری، خیاطی و کتابخوانی به طور دسته جمعی می پردازند.

افطاری دادن هم از محبوب‌ترین شعائر اسلامی در رمضان‌های روسیه است. جالب است بدانید که ایام رمضان برای غیرمسلمانان روس نیز جالب توجه است. آنها ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای روسیه می‌شناسند. . دراین ایام در روسیه،‌ غیرمسلمانان نیز به آداب و رسوم مسلمانان احترام زیادی می گذارند؛ ‌به طور مثال در این ماه بسیاری از برنامه‌های غیراخلاقی تلویزیون موفتاً پخش نمی ‌شوند؛ یا مراکزتوزیع مشروبات الکلی در روز فعالیت زیادی ندارند و شب‌ها مغازه‌های خود را باز می ‌کنند.

مسلمانان روسیه روزه داری در ماه رمضان آزمایشی مقدس می دانند، آنها امیدوارند تا با اراده ای تحسین برانگیز بتوانند هوای نفس خود را مهار کرده و از پاداش های معنوی روزه داری برخوردار شوند. همچنین ماه مبارک رمضان فرصتی است تا مسلمانان روسیه با برگزاری مراسم و آداب ویژه ماه روزه داری در مساجد، زمینه ای را برای پیروان دیگر ادیان و مذاهب در این کشور با حدود ۱۴۷ میلیون نفر جمعیت فراهم کنند، تا با فرهنگ و ویژگی های دین اسلام بیشتر آشنا شوند.

جبرئیل نجفی – مترجم و کارشناس ارشد ادبیات روسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا