آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیفیلم

درگیری فیزیکی دو مهمان برنامه تلوزیونی در جمهوری آذربایجان/ ویدیو

پناه حسین، نخست وزیر پیشین و صمد سید اف نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در یک مناظره تلویزیونی با یکدیگر درگیر شدند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از مساوات، «بحران هویت» ناشی از بیگانه گرایی در باکو که در شرایط کنونی این عامل در ترک گرایی افراطی تبلور دارد و زبان رایج را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هر روز چالش های عجیبی را در جمهوری آذربایجان ایجاد می کند.
دو میهمان برنامه گفتگومحور «تحلیل عمیق» مساوات تی وی با مجری گری رئوف عارف اوغلو، رییس گروه رسانه ای مساوات، بر سر استفاده از عبارت احترام آمیز ترکی “بَی” ( بیگ) دچار اختلاف نظر شدند که نهایتا به زد و خورد آنها در این برنامه زنده تصویری انجامید.
وقتی توفیق عباس اف، یکی از مسئولان شبکه دولتی آذ تی وی خطاب به صمد سید اف، نماینده مجلس و دیگر میهمان این برنامه، از عبارت احترام آمیز “بَی” استفاده کرد و سپس به سرعت آن را اصلاح کرد و بجای “بَی” از عبارت “معلم” برای خطاب احترام آمیز صمد سید اف استفاده کرد و او را “صمد معلم” مخاطب قرار داد، پناه حسین، نخست وزیر پیشین اعتراض کرد که چه اشکالی دارد که صمد سیدوف را “صمد بَی” مورد خطاب قرار بدهی؟!
در واکنش، توفیق عباسف به او گفت که خوب شما “بَی” باش!
پناه حسین که نخست وزیر حکومت ابوالفضل ائلچی بیگ، رییس جمهور پان ترکیست افراطی اوایل استقلال جمهوری آذربایجان بود، در پاسخ به توفیق عباسف گفت که بله من “بَی” هستم و تو هم “گِدَه” ( گدا ) باش!
توفیق عباس اف نیز در جواب به پناه حسین، او را “دودوک” خطاب کرد و به او حمله ور شد و دو طرف همدیگر را ضرب و شتم کردند.
برخی ترک گرایان از اینکه استفاده از واژه خطاب احترام آمیز “بَی” ناپسند تلقی شده و از واژه خطاب احترام آمیز “معلم” استفاده شده است، ابراز ناخرسندی شدید کردند و برخی دیگر از شهروندان نیز می گویند که ایرادی ندارد از تمامی واژه های خطاب احترام آمیز نظیر “تواریش” ( رفیقه به روسی)، “یولداش” ( رفیق به ترکی )، “بَی” ، “معلم”، “جناب” و “آقا” و… استفاده کرد و نباید بخاطر کاربرد این واژه ها نزاع کرد!
این نزاع تلویزیونی از دیروز تاکنون توجه رسانه ها در جمهوری آذربایجان را به خود جلب کرده و تا حدی طرح مسایل مهم کشوری و منطقه ای و جهانی را در رسانه ها تحت الشعاع قرار داده است.
افلاطون آماشوف، رییس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به نزاع میهمان برنامه تلویزیونی تحلیلی در این کشور گفت: « چنین صحنه هایی را نه در جمهوری آذربایجان و حتی کشورهای همسایه، بلکه در روسیه و ترکیه مشاهده می کردیم!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا