آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

درخواست نخست وزیر ارمنستان برای مداخله روسیه در قره‌باغ

در پی افزایش تنش‌ها و دور جدید خشونت‌ها در قره‌باغ، نخست وزیر ارمنستان خواستار مداخله نیرو‌های حافظ صلح روسیه در این منطقه شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از یورونیوز، جمهوری آذربایجان روز گذشته مدعی کنترل چندین ارتفاع استراتژیک تحت کنترل ارمنی‌ها در قره باغ شد. در جریان درگیری‌های روز‌های گذشته در منطقه قره‌باغ، یک سرباز جمهوری آذربایجان و دو سرباز ارمنی جدایی‌طلبان کشته شدند، درگیری‌هایی که جنگ خونین میان باکو و ایروان را در سال ۲۰۲۰ دوباره زنده کرده است.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به حضور صلح‌بانان روسی در قره‌باغ، گفت که کشورش انتظار دارد آنها جلوی اقداماتی را که ناقض توافق و شروط خط تماس نیرو‌های دو طرف است، بگیرند.

قره‌باغ، منطقه‌ ای جدایی‌طلب که بخش‌های زیادی از آن پیش‌تر تحت نفوذ ارمنستان بود با وجود تصرف بخش‌های زیادی از آن توسط ارتش جمهوری آذربایجان در جریان جنگی خونین در اواخر سال ۲۰۲۰ همچنان با درگیری‌های پراکنده همراه است.

نخست‌وزیر ارمنستان با تأکید بر لزوم حفظ صلح در منطقه، از جمهوری آذربایجان خواست به تعهدات خود شامل «به رسمیت شناختن گذرگاه لاچین و احترام به خط تماس نیرو‌های دو طرف» عمل کند. گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی زمینی میان دو طرف پس از پایان جنگ خونین ۲۰۲۰ میلادی است.

او در ادامه گفت که در غیر این صورت باید با استفاده از سازوکار‌های بین‌المللی جمهوری آذربایجان را برای رعایت تعهداتش تحت فشار قرار داد.

افزایش تنش‌ها در قره‌باغ که می‌تواند صلح در این منطقه را با خطر مواجه سازد با انتقادات بین‌المللی مواجه شده است. روسیه جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس متهم کرده و اتحادیه اروپا هم خواستار «توقف فوری دشمنی‌ها» شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا