اخبارعمومیگرجستان

دبیر کل ناتو:گرجستان و اوکراین شرایط عضویت در ناتو را ندارند

دبیر کل ناتو با بیان اینکه اصلاحات در گرجستان و اوکراین بطور کامل اجرا نشده است ، گفت: این دو کشور فعلا شرایط عضویت در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو ) را ندارند ، ولی این سازمان اقدامات لازم در رابطه با این کشورها را ادامه می دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه مساوات، ینس استولتنبرگ در همایش بین المللی امنیتی درشهر گالیفاکس کانادا افزود: کشورهای علاقه مند به عضویت در ناتو باید پاسخگوی استانداردهای این سازمان باشند.
به گفته دبیر کل ناتو اصلاحات در گرجستان و اوکراین بطور کامل اجرا نشده است و آنها باید نهادهای دفاعی خود را تکمیل و به فساد اقتصادی پایان دهند و در راستای تقویت نهادهای دموکراتیک اقدام کنند.
استولتنبرگ در ادامه افزود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حال حاضر در مسائل یاد شده به این دو کشور کمک می کند.
روابط گرجستان و اوکراین و ناتو یک سال بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۲ میلادی برقرار شد ، در سال ۱۹۹۴میلادی این دو کشور مانند چند کشور دیگر تازه استقلال یافته به برنامه مشارکت برای صلح ناتو پیوستند.
در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی در گرجستان، این کشور در راستای تقویت روابط با ناتو اقدام و عضویت در این سازمان را اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرد که این تلاش ها مورد حمایت اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۸ میلادی در بخارست قرار گرفت.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی کمیسیون ناتو –گرجستان برای بررسی عضویت این کشور در آینده به ناتو تاسیس شد . در حال حاضر نیز گروه های نظامی هر دو کشور در عملیات حفاظت صلح ناتو در افغانستان مشارکت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا