آذربایجاناخبارعمومی

مشاور فائو:محصولات ارگانیک جمهوری آذربایجان به اروپا و آمریکا صادر می شود

مشاور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد – فائو- گفت :بخش عمده محصولات ارگانیک کشاورزی جمهوری آذربایجان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا،«اویقون آکسوی » روز پنجشنبه در نشست توسعه تولیدات ارگانیک کشاوری در جمهوری آذربایجان، افزو د: بر اساس آمار سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت محصولات ارگانیک ثبت شده است.
وی خاطر نشان کرد : در جمهوری آذربایجان ۳۰۵ تولید کننده محصولات ارگانیک فعال هستند و محصولات ارگانیک این کشور از جمله عسل ، میوه های خشک ، میوه و سبزیجات در بازارهای خارجی به فروش می رسد.
آکسوی همچنین یادآور شد: آب و هوای مساعد در جمهوری آذربایجان فرصت های خوبی برای کشت و پرورش مرکبات ایجاد می کند و این کشور باید برای معرفی محصولات تولیدی خود اقدام کند و به بازار صادراتی عرضه کند.
به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی در مجموع تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان ۶٫۲ درصد است.
آذربایجان در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ میلادی در اوج رونق کشاورزی قرار داشت و در اواسط ۱۹۸۰ میلادی، این جمهوری حدود ۱۸ درصد از کل نیازهای مواد غذایی، هفت درصد محصول پنبه، ۲۲٫۵ درصد از تنباکو و ۲۱ درصد از انگور اتحادیه جماهیر شوروی سابق را تولید می‌کرد.
اما پس از استقلال، میزان تولید محصولات کشاورزی آذربایجان روند نزولی به خود گرفت، به‌طوری که بر اساس آخرین اطلاعات موجود در مرکز آمار کمیته دولتی جمهوری آذربایجان، میزان محصولات کشاورزی تولیدشده در آذربایجان طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ میلادی رکود جدی یافت و این کشور به سمت بهره برداری ازم منابع نفتی حرکت کرد.
نگاهی به وضعیت کشاورزی کشور آذربایجان نشان می‌دهد که این کشور به‌علت دارا بودن زمین‌های مساعد کشاورزی از قبیل اراضی مستعد و حاصلخیز، منابع آبی قابل استحصال، تنوع آب و هوایی، منابع تجدیدشونده، جنگل‌ها، مراتع و صدها کیلومتر مرز آبی جهت استفاده قابلیت تولید در محصولاتی نظیر سبزی و صیفی، سبزیجات، غلات و پنبه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا