آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومی

خروج مرزبانان روسی از مرز تاووش

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

گفتنی است که سربازان مرزبان روسیه از سال ۲۰۲۱ طبق یک توافق دو جانبه در پشت مرز تاووش در خاک ارمنستان استقرار داشته‌ اند.

پاشینیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ایست بازرسی‌های روسیه در یک وضعیت برقرار شدند و اکنون اتفاقی که دارد می‌افتد این است که این وضعیت دستخوش تغییر بزرگی می‌شود و این تغییر بزرگ باید بر همه زمینه‌ها اثر بگذارد. معنی این صحبت این است که اکنون ما در اینجا یک خط مقدم نداریم بلکه یک مرز داریم و یک مرز علامت صلح است. این معنی‌اش این است که نیروهای مرزبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهند توانست با همکاری با یکدیگر و با اتکا به خود از مرز محافظت کنند.

پاشینیان در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که سربازان مرزبان روسی به زودی از منطقه تاووش خارج خواهند شد پاسخ مثبت داد.

وی اضافه کرد: «هیچ موضوع عمده‌ ای که بخواهیم در رابطه با این مورد با طرف روسیه مورد بحث قرار بدهیم باقی نمانده است.»

پاشینیان همچنین تایید کرد که با بازگرداندن چندین روستا در شمال شرق منطقه تاووش به آذربایجان موافقت کرده است.

نخست‌وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در وب‌سایت دولت گفت که آذربایجان «دو و نیم روستا را دریافت می‌کند» زیرا قلمرو روستای گیزل قاجیلی و همچنین بخش قابل‌توجهی از خاک روستای آشاگی آسکی‌پارا قبلاً تحت کنترل این کشور بوده است.

سرویس مطبوعاتی نخست‌وزیری ارمنستان اعلام کرد که این توافق در نشست روز جمعه کمیسیون ارمنستان و آذربایجان در مورد تحدید حدود به دست آمد. پاشینیان گفت: نمی‌خواهم آنچه را که رخ داده است، دست‌کم بگیریم. خیلی مهم است که بگوییم برای اولین بار، ارمنستان و آذربایجان موضوع را در میز مذاکره حل کرده‌اند.

وی افزود: پس از تعیین مرز، نیروهای مسلح ارمنستان و آذربایجان و همچنین مرزبانان روسیه از این چهار روستا خارج و نیروهای مرزی جایگزین خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا