آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

حیله جدید عامل وابسته به صهیونیسم برای فریب تالشان جمهوری آذربایجان

فردی به نام زائور قلی زاده که با انتشار ویدیویی خود را تالشی نامیده و رژیم صهیونیستی را دوست تالشان جمهوری آذربایجان معرفی کرده بود، برای فریب مردم معترض به خود حیله جدیدی به کار بست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، درپی انتقادات گسترده تالشان جمهوری آذربایجان از “زائور قلی زاده”، فردی که خود را تالش و رژیم صهیونیستی را دوست جمهوری آذربایجان خوانده و تالشان را به دوستی با رژیم صهیونیستی و دشمنی با ایران فراخوانده بود، این شخص حیله جدیدی را برای فریب تالشان به کار بست.

شاهین تولو، فعال فیسبوکی در صفحه فیسبوکی “تالش لند” TALYSHLAND نوشت: « در روزهای اخیر ویدئویی از فردی ناشناس به نام زائورقلی زاده بحث های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. بسیاری از افراد از جمله من، فکر می کردیم که زائور یک یهودی است و نه یک تالش. زائور قلی زاده این روزها با من تماس گرفت و مفصل صحبت کردیم و موضوعات زیادی را بررسی کردیم.

زائور اصالتاً اهل روستای توکلای ماسالی ( در جنوب تالش نشین جمهوری آذربایجان)، نوه مرحوم کَیبَه، از اهالی آن روستا است. وی همچنین نوه دختری مرحوم بال اوغلان ( از خوانندگان مشهور تالش) اهل بدلان است. زائور فردی بسیار معاشرتی است، او در اولین گفتگوی ما تاثیر مثبتی گذاشت. مکالمه تلفنی ما به زبان تالشی بود و زائور با لهجه تالشی روان صحبت می کرد.

زائور تاکید کرد که عضو «اتحادیه جوانان آذربایجان-اسرائیل» است و او با طیب خاطر این ویدیو را به زبان مادری خود تالشی تهیه کرده است و متن ویدیو فکر و نظر خودش است و او بابت آن از کسی پول نگرفته است و هیچکس از او نخواسته است که آن ویدیو را تهیه کند!

به گفته زائور، او اسرائیل را دوست جمهوری آذربایجان و مردم تالش می داند و از آنها خیر و منفعت برای کشورش را انتظار دارد. برای رسیدن این خیر از اسراییل حاضر است هرکاری از دستش برمی آید، انجام دهد.

زائور یک استودیوی ضبط صدا در باکو به نام “صادو پروداکشن” ( صدا پروداکشن) دارد که در زبان تالشی  کلمه صادو به معنای “سس” ( صدا به زبان آذری) است و این نام را به دلیل دوست داشتن ملت خود انتخاب کرده است.

از زائور پرسیدم که چرا تا به حال آهنگی به زبان تالشی نخوانده ای؟ زائور در پاسخ گفت که نمی توانم ترانه ای به زبان تالشی بنویسم، اما به چند نفری که این کار را بلدند، متوسل شده که در نتیجه هیچ کس قول نوشتن نداد، برخی ها هم 500 منات خواستند و در کل هیچ کس جواب نداد! اگر چنین نویسنده ای پیدا شود زائور با کمال میل به زبان تالشی می سراید و خاطرنشان کرد که هر فرد تالشی می تواند به استودیوی “صادو پروداکشن” بیاید و یک آهنگ رایگان به زبان تالشی ضبط کند. زائور از کسانی که به او دشنام می دادند بسیار عصبانی بود و نمی فهمید که چگونه یک تالشی می تواند یک تالشی دیگر را نفرین و دشنام دهد. او گفت که همیشه آماده است که با هر کسی تماس بگیرد و ملاقات کند.

زائور همچنین خاطرنشان کرد که من هم انسان هستم و ممکن است که اشتباه کنم، اما می توانیم بطور عادی  بحث و استدلال کنیم و توضیح دهیم.»

شاهین تولو افزوده است: « به هر حال، زائور آماده است تا با هر تالشی ملاقات کند و با او مهربانانه صحبت کند، او نمی خواست به کسی بدی کند و کسانی را که برای او بدی می خواهند، درک نمی کند!»

بسیاری از فعالان تالش در نظرها و شرح هایی که در زیر این مطلب نوشته اند، مجددا تاکید کرده اند که هر فرد تالش یا غیر تالش که رژیم صهیونیستی را دوست جمهوری آذربایجان تلقی می کند، گمراه است و خواسته یا ناخواسته به اهداف پلید رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان خدمت می کند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا