آذربایجاناخباراردبیلناردارانویژه

حوادثی از قبیل حادثه نارداران جنگ تمام عیار حکومت آذربایجان با ملت خود است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه با بیان آنچه که در آذربایجان اتفاق افتاده و منجر به پنج شهید شده و صدها انسان نخبه دستگیر شده است از این اتفاقات اظهار نگرانی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حضرت آیت الله عاملی از باب امر به معروف و نهی از منکر که فوق مرزهای جغرافیایی است و از باب خیرخواهی تذکراتی را خطاب به دولتمردان آذری بیان داشت.

وی گفت: همه در برابر ظلم در هرکجای دنیا که اتفاق بیافتد مسئولند و اگر کسی هم تماشاگر باشد و یا به هر طریقی به آن ظلم راضی باشد، او نیز شریک جرم خواهد بود. لذا امر به معروف و نهی از منکر نمی تواند دخالت در امور سایر کشورها تلقی شود.

وی در این باب به حادثه اهانت به قرآن که چند سال پیش از طرف کشیش آمریکایی اتفاق افتاده بود اشاره کرده و اظهار داشت: آن زمان در آن حادثه بانوی اول آذربایجان به آن کشیش اعتراض کرد. این اعتراض چون از باب نهی از منکر بود، دخالت در امور مملکتی تلقی نشد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به قصد خیرخواهی خود در این مسائل تأکید کرده و گفت: از بزرگترین وظیفه های مسلمانی و انسانی، خیرخواهی هم کیشان است. بنده قبلا هم در سخنان خیرخواهانه خود، مسائلی را خطاب به دولت آذربایجان مطرح کرده بودم. چنان که در حادثه اخیر دستگیری وزیر امنیت ملی هم که معلوم شد چقدر به دولت و ملت خود خیانت کرده بود، از داعش هم حمایت کرده و البته در آینده هم قصد کودتا داشت، چقدر هشدار داده بودیم که وی خائن است اما ما در نهایت متهم به دخالت در امور داخلی آذربایجان شدیم.

وی در ادامه افزود: اکنون با این همه تجربیات قبلی، متأسفانه بازهم شاهد آن هستیم که سرپرست وزارت امنیت ملی هنوز مستقر نشده گوش خود را به توصیه های رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی سپرده و بر اساس فرامین آنان حرکت می کند. وی به توصیه آنها اقدامات سختگیرانه ای بر علیه شیعیان انجام می دهد که البته موقعیت دولت را نیز به خطر می اندازد. در این باب باز بنده به دولت آذربایجان خیرخواهانه هشدار می دهم که این امور به نفع حکومت نیست چون اعتقادات مردم را نمیتوان بازیچه قرارداد و با فعالیت های مسالمت آمیز دینی و سیاسی مردم نمی توان مقابله کرد.

این عالم برجسته دینی در ادامه سخنان خود با اشاره به حادثه اخیر نارداران اظهار داشت: اگر این اوضاع ادامه پیدا کند آینده آذربایجان به طور طبیعی بسیار تیره خواهد بود. در حادثه اخیر نارداران هم که منجر به شهادت پنج نفر از جوانان با غیرت آذربایجان شد، این اقدام را می توان در یک جمله، جنگ تمام عیار حکومت با ملت خود برشمرد.

وی ادامه داد: این همتی که صرف سرکوبی ملت خود توسط دولت آذربایجان می شود، اگر بر علیه ارمنی ها صورت می گرفت، غائله قره باغ چندین وقت پیش تمام شده بود.

حضرت آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی علل این حوادث پرداخت و گفت: گاهی ادعا می شود که مخالفین جاسوس ایران هستند و دلیل می آورند که اینان دست آیت الله نوری همدانی را بوسیدند. سؤال اینجاست که آیا مردم عراق بخاطر دستبوسی آیت الله سیستانی جاسوس ایران هستند و یا ما که عمری دستبوس آیت الله حکیم بودیم جاسوس عراق بودیم؟ اکنون نیز اینهمه اتباع کشورهای مختلف خدمت مراجع می رسند اما خبری از جاسوسی نیست. عکس حضرت امام و مقام معظم رهبری همه جای قطیف را گرفته است اما آنها در عین حال به وطن خود عشق می ورزند. فردی که اینگونه تهمت ها را به زبان می آورد معلوم است که نه از دین و نه از مرجعیت هیچگونه فهمی ندارد. آیا مرجعی که با حضور در آذربایجان فتوا می دهد که هرکس در جنگ قره باغ کشته شود، شهید است لایق تعظیم نیست؟ از اینجا معلوم می شود که افرادی که این تهمت ها را مطرح می کنند مخالف با آزادی قره باغ و خائن هستند. با این وضعیت هیچوقت قره باغ آزاد نخواهد شد و ارمنی ها با خیال راحت می توانند آسوده خاطر باشند. این چنین مرجعی که با حضور در آذربایجان ارمنی ها را غاصب معرفی کرده و با صراحت از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع می کند، شایسته تعظیم و ظرفیتی بزرگ برای حکومت است.

ویبا بیان این نکته که گاهی مخالفین متهم به همکاری با سایر کشورها از جمله ایران می شوند، گفت: آذربایجان از آن روزی که مستقل شده هر حادثه ای را که رخ داده است به ایران نسبت می دهد. از دست رفتن قره باغ و شوشا، اعتراض مردم به فساد، تبعیض و رشوه همه و همه را تقصیر ایران بر می شمرد. در اینجا باید پرسید اینهمه روشنفکر، حقوقدان، سیاستمدار و مدافع حقوق بشر که زندانی شده اند، آیا از ایران تأمین و پشتیبانی می شوند؟ اگر ایران نبود کدام بهانه دستاویزتان می شد؟

وی با رد اتهام دخالت ایران در اینگونه امور گفت: مردم آذربایجان بدانند هیچ کشوری مثل ایران خواهان عزت، استقلال، پیشرفت و ترقی کشور آذربایجان نیست و اگر زمانی خدای ناکرده آذربایجان مورد هجمه قرارگیرد بسیجی های ایران آن را حفظ خواهند کرد. همچنان که در حمله ارمنی ها بسیجیان دشت مغان جلوی آنها را سد و در نقطه فعلی آنها را متوقف ساختند و الا به جای 20 درصد، سطح وسیعی از کشور آذربایجان به راحتی تحت اشغال ارمنی ها قرار می گرفت.

امام جمعه اردبیل در ادامه گفت: گاهی هم مخالفین متهم به افراطی گری می شوند. افراطی کسی است که دست به قتل و ترور و خونریزی بزند نه اینکه دین را تبلیغ کند. چرا از تبلیغ دین و رقیب سیاسی می ترسید؟ گاهی هم می گویند اینان می خواهند آذربایجان را تبدیل به عراق، سوریه و لبنان کنند. در پاسخ می گوییم همه این مطالبی که گفتید اوصاف داعش و وهابی ها است و در قاموس شیعه چنین مطالبی نیامده است. این شیعه است که با تأسی از بیان شریف پیامبر اکرم (ص) ترور را ممنوع می داند. این جوانان هیچ کدام اهل خشونت نیستند بلکه با تشکیل یک حزب سیاسی در صدد فعالیت های مسالمت آمیز دینی و سیاسی هستند.

وی همچنین اتهام زنی به حوزه علمیه قم را در خصوص تبلیغ افراطی گری رد کرده و گفت: این سخن که بعضی از مخالفین دولت چون در حوزه علمیه قم درس خوانده اند پس افراطی و رادیکال هستند بر پایه هیچ منطقی نیست. چه بسیار افراط گراهایی که حوزه قم را ندیده اند و چه بسیارند افرادی که در این حوزه تحصیل کرده اند و اکنون در مساجد آذربایجان فعالیت های دینی شایسته دارند. بر خلاف این ادعاها ایران در نهایت احترام یک دفتر در قم به اداره مسلمانان قفقاز اختصاص داده و آنها به تمام فعالیت های طلاب آذری اشراف دارند. لیست تمام طلاب آذری دست آنهاست و تمام امور آموزشی تحت نظارت این دفتر است. این خدمتی است که ایران به دولت آذربایجان کرده و هیچ دولتی در دنیا این کار را برای یک کشور بیگانه انجام نمی دهد. اما حال با این اقداماتی که دولت آذربایجان انجام داده و حوزه علمیه قم را در معرض اتهام قرار می دهد، معلوم می شود که اقدام دولت ایران در این خصوص کاملا اشتباه بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با اشاره به کشته شدن دو نفر از پلیس آذربایجان خطاب به ملت این کشور گفت: جوانانی که متهم به قتل این پلیس ها شده اند، آن قدر فقیرند که نیازهای روزمره خود را به سختی تأمین می کنند چه برسد به اینکه مسلح باشند و یا معاش خود را از ایران تأمین کنند. دستگیری های وسیع بعد از حادثه نشان می دهد که دو پلیس به دست خود دولت کشته شده تا بهانه ی خوبی برای سرکوبی شدید و دستگیری وسیع درست شود و افکار عمومی برای این دستگیری ها آماده باشد. پوکه گلوله های شلیک شده هم که در محل مانده نشان می دهد که شلیک تماماً از اسلحه سازمانی پلیس آذربایجان بوده و یک پوکه متفاوت پیدا نشده است.

حضرت آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: دستگیر شده ها و متهمین همه فعالیت مسالمت آمیز سیاسی و تبلیغات سالم دینی دارند و آذربایجان که اعلام کرده در خصوص تلورانس و تحمل پذیری و مدارا با مخالفین رتبه اول را دارد باید به تمام افکار، مجال فعالیت بدهد. از این برخورد معلوم می شود که این مدارا برای مسلمانان نیست بلکه برای بهائیت، لیبرالیست ها، لائیک ها، همجنس بازان، یهودیان، صهیونیست ها و آتئیست ها است.

وی ریشه این خشونت های دولتی را در اجتماعات عظیم محرم امسال دانست و اظهار داشت: اجتماعات عظیم محرم امسال آذربایجان در تاریخ این کشور بی نظیر است و به خوبی نشان می دهد که نسل حاضر، نسل دیندار و پایبند به ارزش های دینی است و همین هویت موجب وحشت دولت لائیک آذربایجان است. این دولت به جای حُسن استفاده از دستگاه اباعبدالله در صدد مقابله با آن برآمده است. البته نهضت حسینی هیچگاه از بین نرفته و نخواهد رفت و در طول تاریخ هرکس با این دستگاه مخالفت کرده به مسیر قتله کربلا وارد شده است. اکنون به نوجوانان کم تر از 15 سال در گنجه اجازه ورود به مسجد داده نمی شود. این نشان از همان واهمه ای است که دولت آذربایجان از ترس گسترش فرهنگ عاشورا و فرهنگ اهل بیت پیدا کرده است.

امام جمعه اردبیل در پاسخ به مراجعات و تماس های مکرر آذری ها که اظهار می دارند پیکر مقدس شهیدان ما بی صاحب مانده است، گفت: این شهدا بی صاحب نیستند؛ بلکه اول خود ذات اقدس ربوبی و دوم مردم شریف آذربایجان صاحب این پیکرهای مقدس و خون های الهام بخش آنها خواهند بود. بنده از این جهت که یک سری روحانی درباری دولت را تشویق به این اقدامات خونبار می کنند، خدمت حضرت صاحب الامر (عج) تسلیت عرض می نمایم. البته این خیانت برای مردم آذربایجان از این جهت که علمای عاملین را از غیر عاملین بشناسند بسیار خوب است. علمای مزبور حتی حاضر نشدند به اندازه رؤسای احزاب لائیک هم واکنشی از خود نشان دهند.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما آذربایجان را دوست داریم و عزت و ذلت آن را، عزت و ذلت خود می دانیم و تمام آنچه گفتیم از سر ادای وظیفه شرعی و خیرخواهی بود.

           

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا