آذربایجاناخبارعمومی

حمایت رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان از سیاست های الهام علی اف

«ایاز مطلب اف» رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سایت «مدرن.آذ» روابط کشورش با اتحادیه اروپا را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از مدرن .آذ،وی با اشاره به بروز تنش هایی در روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا اظهار داشته است: «تنش ها وجود دارند اما این اختلافات از سوی تمامی کشورهای اتحادیه اروپا پیگیری نمی شوند. گروه ها و جریانات سیاسی بسیاری در این مجمع پارلمانی وجود دارند که طبیعتا در راستای منافع اتحادیه اروپا گام برداشته و توانسته اند حمایت کشورها و جریانات بزرگ و تاثیرگذار را جلب کنند. این مسئله جوابگوی نیازمندی های ما نیست. چرا که جمهوری آذربایجان با معضل بزرگی چون مناقشه قره باغ دست و پنجه نرم کرده و در راستای حل و فصل همین مناقشه مجبور به شرکت در جلسات مجمع پارلمانی شورای اروپا شده است. متاسفانه ما شاهد حمایت همه جانبه از ارمنستان توسط این مجمع هستیم و این برای ما دردناک و زجرآور است.
آنها با کمک حامیان اروپایی خود اقدام به موضع گیری علیه جمهوری آذربایجان می کنند. تشکل ها و سازمان هایی چون «شورای امنیت سازمان ملل» و «مجمع پارلمانی شورای اروپا» مدتهاست که با انتقاد از جمهوری آذربایجان تحت پوشش دموکراسی از هر اقدامی در جهت تضعیف و زیر سوال بردن این کشور استفاده می کنند.
«ایاز مطلب اف» در اظهاراتی که رنگ و بوی مذهبی و اعتقادی داشت افزود: «ما از این اقدامات آنها باخبریم و در برابر آن ساکت نخواهیم ماند و کارها را با عزم و اراده به پیش خواهیم برد. چرا که در مسئله تعامل اروپا و جمهوری آذربایجان مباحث دینی و اعتقادی اهمیت کمی ندارد. به طوری که اروپای مسیحی بدون شک از ارامنه مسیحی در برابر یک کشور مسلمان دفاع خواهد کرد».
رئیس جمهور سابق آذربایجان در پایان سخنانش، کشور روسیه را مصمم و امیدوار از رقابت سیاسی میان غرب و آذربایجان ارزیابی کرده و گفته است: «مسکو بدون اینکه تعارف و ملاحظه ای در این رابطه داشته باشد به صراحت آن را بیان کرده و خواستار عضویت جمهوری آذربایجان در «اتحادیه اوراسیا» شده است. روسیه در تلاش است تا نفوذ این اتحادیه را با عضویت بیشتر کشورها عمق داده و خطوط قرمز عرصه هژمونی خود را در منطقه قفقاز جنوبی به رخ اروپا بکشاند».
وی با حمایت از سیاست های رئیس جمهور فعلی آذربایجان مواضع وی در این خصوص را بسیار ظریف و حساس عنوان کرد و افزود: «مرحوم حیدر علی اف نیز در آن زمان چنین سیاستی را اتخاذ کرده بود. پسرش الهام علی اف نیز اصل توازن در برقراری روابط با روسیه و اتحادیه اروپا را در سیاست خارجه خود انتخاب و منافع کشور را بر هر منفعت دیگری ترجیح داده است.

لازم به ذکر است که مجمع پارلمانی شورای اروپا در نشست چند روز پیش خود با استناد به گزارش نمایندگان اعزامی این شورا به جمهوری آذربایجان تحت عناوین «وضعیت موسسات حقوقی در آذربایجان» و «ریاست جمهوری آذربایجان بر مجمع پارلمانی شورای اروپا» و در راستای برداشته شدن گام های جدی تر از سوی دولت جمهوری آذربایجان، ۲ قطعنامه به شماره های «۱۴۴۰۳» و ۱۴۳۹۷» را با موضوعات «حقوق بشر» و «دموکراسی» علیه این کشور به تصویب رسانده است.
هیئت نمایندگی جمهوری آذربایجان در شورای اروپا با محکوم کردن این قطعنامه ها و اعتراض شدید به تصمیمات این مجمع می افزاید: «تصویب قطعنامه اخیر پارلمان شورای اروپا نشان می دهد این مجمع تا چه اندازه تحت نفوذ و تاثیر لابی گری و ایجاد نفرت علیه جمهوری آذربایجان قرار گرفته است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا