اخباراردبیلایرانترکیه

دیدار تیم بسکتبال دانشگاه آتاتورک ترکیه با امام جمعه استان اردبیل

حضرت آیت الله سیدحسن عاملی عصر جمعه در جمع دانشجویان دانشگاه آتاتورک ارزروم ترکیه اظهار داشت: گروه‌ها و مذاهب افراطی مختلف همیشه در صدد ضربه زدن به اسلام و ارزش‌های والای آن بوده و در این مسیر از فتنه‌گری و ایجاد دسیسه‌های مختلف علیه اسلام استفاده کرده‌اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،تیم بسکتبال دانشگاه آتاتورک ارزروم ترکیه به جهت دیدار دوستانه با تیم دانشگاه محقق اردبیلی وارد اردبیل شده بود که بنابه درخواست و اشتیاق آنان برای دیدار با حضرت آیت الله عاملی، به همت مسئول حوزه علوم اسلامی دانشجویان، حجت الاسلام رجب نژاد برنامه این دیدار تدارک دیده شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در این دیدار با تشریح افراطی‌گری‌های فرقه وهابیت بیان کرد: این فرقه با انجام کارهای افراطی به نام دین اسلام در صدد ضربه زدن به این دین الهی و معنوی و ارزش‌های والای آن بوده که این امر با هوشیاری و بصیرت مسلمانان جهان خنثی شده و سبب ناکامی و یاس دشمنان اسلام می‌شود.

وی بصیرت‌افزایی مسلمانان را از راهکارهای اصلی و اساسی در غلبه بر تمام این افراطی‌گری‌ها و فتنه‌ها دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا این مولفه را در بین مسلمانان تقویت کنیم تا از این طریق بتوانیم تمامی فتنه‌های دشمنان را همچون گذشته خنثی کرده و موجبات نابودی تمامی حیله‌گری‌های آنها را فراهم آوریم.

امام جمعه اردبیل در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره شرکت کردن اهل تسنن در نماز جمعه اهل تشیع تصریح کرد: این کار به لحاظ شرعی هیچ گونه مشکلی ندارد چرا که اهل تشیع و اهل تسنن دارای اشتراکات مذهبی بسیاری بوده و از همه مهم تر کتاب و قبله یکسان دارند و لذا می‌توانند در کنار یکدیگر به خواندن نماز جماعت بدون ایجاد مشکل شرعی بپردازند.

وی همچنین در دعوت مسلمانان به حفظ حرمت و احترام یکدیگر ادامه داد: حتی بزرگان اهل سنت نیز فراتر از اختلافات فقهی، همیشه احترام یکدیگر را رعایت کرده اند و هیچ گاه بی احترامی از آنها سر نزده است؛ اما اکنون شاهد تکفیر عام توسط وهابیت هستیم که این امر خلاف اعتقاد مسلمانان است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با تشریح مبانی اصلی تشیع نیز اظهار کرد: یکی از مبانی فکری و اعتقادی بارز شیعیان اعتقاد به نیازمندی به مرجعیت اصیل علمی در راستای بیان و اجرای احکام دینی است.

 

در پایان این دیدار در پرسش و پاسخ صمیمی، دانشجویان ترک سوالاتی را مطرح کردند. یکی از مهم ترین سوالات طرح شده مسئله علویان ترکیه و مشرب فکری و عملی شاه اسماعیل صفوی بود که حضرت آیت الله عاملی در پاسخ به آن چنین اظهار داشت: در مرور زمان به علت عدم دسترسی به منابع اصیل، علویان تا حدودی بیراهه رفته اند، اما این نشانگر این مطلب نیست که شاه اسماعیل نیز تابع چنین مشربی بوده است؛ برعکس شاه اسماعیل صفوی معتقد به اصول اصیل تشیع و فردی دیندار بوده که در راه اسلام قدم های قابل توجهی نیز برداشته است.

شایان ذکر است که در بین تیم بسکتبال ترکیه یک نفر اهل اردبیل که به عنوان هم مترجم و هم به عنوان بازیکن این تیم با این تیم همراه بودند .

 

20150220_134054 20150220_134805

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا