آذربایجاناخباراردبیلایرانگرجستان

حضور هنرمندانی از جمهوری آذربایجان و گرجستان در همایش بین‌المللی «دده‌قربانی» اردبیل / تصاویر

نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت «دده ‌قربانی» و نقش عاشیق‌ها در تاریخ صفویه در اردبیل برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت «دده ‌قربانی» و نقش عاشیق‌ها در تاریخ صفویه از عصر امروز با حضور میهمانانی از استان‌های مختلف و کشورهای همسایه در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این همایش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به نقش مهم خاندان صفویه در یکپارچه‌سازی ایران، اظهار کرد: شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی از عرفای نامداری بوده که خود را از جامعه جدا نکرده و با عدم ایجاد فاصله بین خود و مردم به درجات والای سلوک عرفانی دست یافت.

ناصر اسحاقی با اشاره به اینکه خاندان صفویه عرفان را با جامعه آشتی داده و باعث قرابت مردم با فرهنگ والای دینی شدند، ادامه داد: در طول تاریخ کمتر عارفی همچون شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی پیدا می‌شود که به ابعاد مختلف عرفان توجه کرده و آن را از حالت تک بعدی خارج ساخته است.

وی یادآور شد: پادشاهان صفوی صفات و ویژگی‌های بارز اخلاقی و دینی را در اعتقاقدات و باورهای اصیل مردم گره زده و در شرایطی که کشور به صورت ملوک‌الطوایفی اداره می‌شد، به ایران پهناور هویت بخشیده و استقلال و اعتباری مجدد به آن بخشیدند.

* نقش‌آفرینی شایسته اردبیل در تلاطم تاریخ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: هویت و یکپارچگی ایران به شاه اسماعیل صفوی مدیون بوده و اردبیل به عنوان قلب ایران در تلاطم تاریخ و اوج آماج حملات مغول به کرات در مقابل تمامی زورگویان ایستادگی کرده و در اتحاد کشور نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده است.

اسحاقی اظهار کرد: نهضت بزرگ شاه اسماعیل صفوی با تکیه بر هویت دینی و با شعار یکپارچه‌سازی ایران، تحفه‌ای ارزشمند از خود به یادگار گذاشت و با کارنامه ای ارزشمند حرکت ماندگار خود را در تاریخ ثبت کرده و تا ابد در دل عاشقان ایران و تاریخ این سرزمین کهن زنده خواهند ماند.

وی در خصوص فضایل اخلاقی و هنری «عآشیق دده قربانی» توضیح داد: در دربار شاه اسماعیل صفوی هنرمندان و فقهیان از ارج و قرب والایی برخوردار بودند و این شخصیت بی‌بدیل فرهنگ و هنر با تکیه بر روحیه هنری بی‌همتای خود منشور حکومت شاه اسماعیل صفوی را تبدیل به شعر کرده و با نغمه دل‌انگیز تار آن را در تاریخ ماندگار کرد.

اسحاقی با اشاره به اینکه سیمای «عآشیق دده قربانی» و حماسه‌های آن باید در تاریخ احیا شود، یادآور شد: در عصر کنونی نیازمند به جریان انداختن هرچه مناسب فعالیت‌های هنری بوده و تمامی افرادی که اجتماع و بزم‌های باشکوه فرهنگی و هنری را می‌آفرینند شایسته بهترین نوع تجلیل و قدردانی‌ها خواهند بود.

* حضور گروه‌هایی از سراسر ایران و جهان در همایش «دده قربانی»

در ادامه این مراسم، گروه‌های موسیقی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان در کنار هنرمندان ایرانی به اجرای قطعاتی دل‌انگیز و زیبا پرداخته و علاقه‌مندان حاضر در این همایش را به وجد آوردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: از برگزاری هرگونه رویداد هنری استقبال کرده و چنین برنامه‌های ارزشمندی که افزایش شور و نشاط و یادآوری تاریخ ارزشمند منطقه را سبب شود، از نیازهای عمده فرهنگ استان محسوب می‌گردد.

حسین‌زاده یادآور شد: بخش خصوصی باید به عنوان مکمل و یاریگر اجرای چنین برنامه‌های پرشور و فاخری وارد گود شده و در شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ و تاریخ ارزشمند استان اردبیل نقش‌آفرین شود.

وی ادامه داد: مشارکت دستگاه‌های اجرایی در کنار سازمان‌های مردم نهاد و دیگر بخش‌های خصوصی را در برگزاری چنین رویدادهایی نیازمندیم و از تمامی فعالیت‌هایی که احیاگر فرهنگ و هنر استان بوده و نشاط و شادابی را به مردم ارمغان آورد، حمایت خواهیم کرد.

منبع : فارس

در زیر گوشه‌هایی از تصاویر نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت «دده ‌قربانی» را در اردبیل مشاهده می‌کنید:  

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا