آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

حضرت زهرا (س)؛ الگوی زن مسلمان و مکتب انسان‌سازی/ یادداشت اختصاصی

در آیات مختلف قرآن مجید تأکید شده است از دل خانواده‌هایی که مادران ایمانی دارند، مردان بزرگی تربیت و تحویل جامعه داده می‌شوند که نجات‌ دهنده بشر خواهند بود

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ زن و مادر جایگاهی والا مرتبه در قرآن کریم و دین مبین اسلام دارد، به طوری که خداوند متعال سوره ای مفصل به نام نسا را در شأن بانوان بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل کرد تا خط و خطوط و مسیری که می تواند زندگی زن مسلمان را به سعادت ختم کند، نشان داده باشد.

نه تنها زنان در سوره مبارکه نسا یاد شده اند، بلکه خداوند متعال در 10 سوره دیگر به مناسبت‌های مختلف از زنان یاد کرده و موضوعات مرتبط با حقوق و منزلت زنان را مورد توجه قرار داده است تا نشان داده شود علاوه بر اینکه زن و مادر نزد خانواده و جامعه جایگاه رفیعی دارد، جایگاهش را مستقیم از سوی خالق خود، خداوند متعال گرفته است.

قرآن کریم برای الگودهی به زنان و دنباله روی از زندگی و سیره فردی که چونان آنان دختر، مادر و همسر باشد، الگویی بی نظیر همچون حضرت فاطمه زهرا (س) را مثال می زند؛ زنی که نمونه دختری برای پدرش، همسری برای شوهرش و مادری برای فرزندانش است.

حضرت زهرا (س) به عنوان کاملترین زنان عالم الگویی تمام عیار برای زنان مسلمان است، هر چند منحصر کردن حضرت زهرا به الگویی برای زنان ظلمی به جایگاه ویژه ایشان است، زیرا وقتی حضرت زهرا (س) برای ائمه معصومین (سلام الله علیها) حجت به شمار می روند و امامان شیعه مادرشان را الگوی عملی و رفتاری خود قرار می دهند، به این نتیجه دست می‌یابیم ایشان الگویی تمام عیار انسانی برای همه زنان و مردان عالم است که تأسی به ایشان به هدایت و سعادت دنیا و آخرت منجر می شود.

پروراندن سیره زندگی و رفتار عملی حضرت زهرا (س) در ذهن، اندیشه، جان، رفتار و کردار زنان مسلمان نتیجه و برآیند ویژه ای به دنبال خواهد داشت. وقتی زنان الگوی کاملی را برای سعادت دنیا و آخرت خود در معرض توجه قرار دهند، در تربیت فرزندان و اداره کانون خانواده و درنهایت ساختن جامعه ای سالم موفق خواهند بود، زیرا حضرت زهرا (س) موفق به پروراندن شجره طیبه ای شد که جهان به وجود آنها همچنان مفتخر است.

حضرت زهرا (س) خانواده ای را مادری کرد که از دل آن امامین حسن و حسین (ع) و حضرت زینب (س) بیرون آمدند. خانواده ای که تبدیل به مکتبی برای انسان سازی در تاریخ شد. خانواده ای که اصول تربیتی خود را مستقیم از جانب پروردگار جهان دریافت می کرد و بهترین برنامه های تربیتی را اجرا می کرد و برجسته ترین انسان های عالم از دل آن متولد شدند، قطعاً بهترین و والاترین الگویی است که باید به آن تأسی کرد.

در آیات مختلف قرآن مجید براین موضوع تأکید شده است که از دل خانواده هایی که مادران ایمانی دارند، مردان بزرگی تربیت و تحویل جامعه داده می شوند که نجات دهنده بشر خواهند بود؛ چونان امام حسین (ع) که در مکتب زهرایی بر یزیدیان زمان حمله کرد و دست از جان شست تا سیره و سنت رسول خدا (ص) زنده بماند، مردانی اینچنین که تربیت یافته مکتب حضرت زهرا (س) هستند و بهترین و کامل ترین الگو برای بشر به شمار می روند، زیرا یکایک آنها متجلی کلمات پروردگار و انسان هایی هستند که حیاتشان مایه برکت و درگذشتشان موجب حرکت است.

انسان هایی که آثار، کلمات، سخنان، شاگردان و تاریخ پرافتخارشان برای تمامی انسان های آزاده الهام بخش، سازنده و تربیت کننده است؛ به همین دلیل توسل به حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مادر و زن نمونه قرآنی برای داشتن حیاتی طیب و طاهر بهترین مسیری است که بانوان و حتی مردان مسلمان می توانند در پیش بگیرند و حتی لحظه ای از توسل به ایشان و ادامه دادن راهی که در حیات کوتاه، اما مبارک خود دنبال کردند غفلت نکنند تا دچار خسران های بزرگ در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نشوند.

سهراب مظفری میانجی، استاد حوزه و دانشگاه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا