آذربایجاناخبارایران

حسن همجواری به سبک جمهوری آذربایجان ؛چراباز هم باکو مامن گروه های ضد ایرانی شده است؟

گذشت زمان ثابت کرده است که سیاست حسن هم جواری از طرف همسایه ی شمالی ما رعایت نمی شود ولی آنچه موجب ناراحتی برخی دلسوزان نظام می شود ،مسامحه ای است که در برابر این گونه دغل بازی های آذربایجان از طرف ایران انجام می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بعد از اينكه كمونيسم در سال 1991 مرگ مغزي يافت ، چهارده كشور جديد ازچنگال شوروي رها شدند كه جمهوري آذربايجان يكي از آنها بود . اين دگرگوني موجب شد تا بدليل كثرت جمعيت شيعيان درآذربايجان ، اين كشور بعنوان دومين مملكت پرجمعيت شيعه مطرح شود.

خطاي استراتژيك سياستمداران آن در گرايش به سمت امريكا و اسرائيل مخصوصا در سال هاي اخير موجبات ايجاد تنش درروابط آذربايجان با ايران را مهيا ساخته است.

سفر موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو نیز از جمله مصادیق خطاهای باکو در گرایش و ارتباط نزدیک با اسرائیل می باشد.

این سفر به بهانه افتتاح غرفه رژیم صهیونیستی در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی آذربایجان انجام شده است و نمایندگان 16 شرکت دفاعی اسرائیلی در این سفر همراه یعلون هستند.

دیدارهایی در سطح مقامات عالی رتبه نیز با “الهام علی اف” رئیس جمهور،”المار ممدیاراف” وزیر خارجه و “ذاکر حسن اف” وزیر دفاع برگزار شده است.

مقامات آذری در پی این دیدارها همچنان بر مواضع قبلی خود اصرار می ورزند و می گویند که ما اجازه ناامن شدن ایران از طرف جمهوری آذربایجان را به هیچ کشوری نخواهیم داد ولی مروری بر اظهارات مقامات صهیونیستی در مورد باکو و رژیم علی اف ها حاکی از خوش خدمتی کامل دولت باکو به اسرائیل دارد.

بنا بر اعلام برخی منابع آگاه، بیش از هشتاد درصد نفت مورد نیاز بندر استراتژیک حیفا و در مجموع قریب به چهل درصد انرژی مورد نیاز اسرائیل از طریق آذربایجان و خط لوله باکو جیهان تامین می شود و این موضوع به تنهایی اهمیت آذربایجان برای اسرائیل را آشکار می سازد.

همچنین شیمون پرز در سی ام ژوئن 2009 در دیدار با یهودیان کِنست باکو گفته بود “جمهوری آذربایجان امن ترین کشور اسلامی برای یهودیان در جهان می باشد و ما از این جهت مسرور هستیم.”

رژیم باکو اشتباه دیگری نیز در حوزه ارتباط با ایران داشته است و آن هم دادن میدان به برخی مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران در باکو بوده است.

در نوامبر 2001 در باكو نخستين كنگره آذري هاي جهان برگزار شد و در جولاي 2002،كميته امور آذربايجاني هاي مقيم خارج تاسيس گرديد.

آخرین فعالیت کنگره به اصطلاح آذری های جهان طی هفته گذشته در باکو بود که طی این نشست توهین های مکرری به نظام و مسئولین جمهوری اسلامی کردند.

برخی خودفروختگان در این نشست از فتنه ی آذربایجانی سخن گفتند که پیشتر از طرف بزرگان خودشان پاسخ داده شده بود.

محمد امین رسول زاده در حدود نود سال پیش که یکی از بانیان اصلی این موضوع بوده است،در جواب به اعتراض کنندگان آذربایجان ایران که چرا نام آذربایجان را برای کشور ساختگی خود انتخاب کرده اند می نویسد:

” از ما چرا ظنين هستيد ؟ بايد تصور كنيم چنين گمان كرده اند كه از گرفتن نام آذربايجان كه اسم يك ولايت ايران است، ما به مسمّاي آن (آذربايجان ايران) نيز چشم داريم و دعواي مختاريت آذربايجان به هيچ وجه به جنوب ارس راجع نيست و ما بالفعل اين را ثابت ميكنم .”

البته گذشت زمان ادعاهای مضحک طرفداران رسول زاده را در رابطه با ایران برای همگان روشن کرده است.

گذشت زمان ثابت کرده است که سیاست حسن هم جواری از طرف همسایه ی شمالی ما رعایت نمی شود ولی آنچه موجب ناراحتی برخی دلسوزان نظام می شود ،مسامحه ای است که در برابر این گونه دغل بازی های آذربایجان از طرف ایران انجام می شود و هنوز هم برخی گمان این را دارند که همسایه چموش ما قدر الطاف ایران را خواهد دانست.

هنوز هم ما منتظریم تا از بسته تنبیهی ایران برای کشوری که پهباد جاسوسی از مبدا آن کشور به سمت ایران پرواز کرد،رونمایی شود.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا