اخبارارمنستانروسیه

حاکم شدن فضای ضد روسیه در ارمنستان

­پایگاه اینترنتی ” ریپورت” جمهوری آذربایجان در تحلیلی درباره تحولات ارمنستان در آستانه انتخابات مجلس این کشور در ماه دسامبر، نوشت در ارمنستان فضای ضد روسیه حاکم شده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ریپورت نوشت : ” امروز در قفقاز جنوبی ، فقط در ارمنستان پایگاه نظامی روسیه وجود دارد. به همین علت نیز ایروان خود را مهمترین متحد راهبردی روسیه در قفقاز جنوبی محسوب می کند. اما، طی ده سال اخیر روحیه ضد روسیه در ارمنستان همواره در حال تشدید بوده است که این مساله در تظاهرات های مختلف در این کشور نیز بروز کرده است. پس از آنکه در تظاهرت اول مارس ۲۰۰۸ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، ده تن از معترضان به دستور رابرت کوچاریان رییس جمهوری وقت کشته شدند و سرژ سرکیسیان برغم خواسته های تظاهرکنندگان به ریاست جمهوری رسید، جامعه ارمنستان به مخالفت با مسکو سوق یافت. تظاهر کنندگان شعارهای ” روسیه اشغالگر از ارمنستان خارج شو” سر می دادند. از سال ۲۰۱۳ وجود وخامت میان ارمنستان و روسیه نمایان شد و در تابستان ۲۰۱۵ ، در اعتراض به افزایش قیمت برق در ارمنستان ، تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد که این تظاهرات صرفا اعتراض به افزایش قیمت برق نبود و اعتراض به کنترل روسیه بر بخش انرژی ارمنستان نیز محسوب می شد. ”
ریپورت افزوده است : ” بخش اعظم اقتصاد ارمنستان از جمله بخش انرژی و راه آهن تحت کنترل روسیه است. در حمله مسلحانه گروه ” ساسنا تسرر” به پلیس ارمنستان در سال ۲۰۱۶ نیز ، مساله مخالفت با روسیه مطرح بود. اعضای این گروه شماری از نیروهای پلیس را به گروگان گرفته بودند و ساکنان محل نیز با این گروهک مسلح ابراز همبستگی می کردند و هر شب تظاهرات اعتراض آمیز برگزار می شد. تیگران خزمالیان، یکی از روسای گروه ” ساسنا تسرر” گفت :” امروز تمامی امور کشور از خارج مدیریت می شوند. منظور من روسیه است. مهمترین شعار تظاهرکنندگان این است که ” به استعمار روسیه پایان داده شود.” گروه ” ساسنا تسرر” نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد حرکت این گروه، جنبشی در مخالفت با استعمار روسیه است. اما، مقاومت این گروه زیاد طول نکشید و اعضای آن گروه دستگیر شدند. ”
ریپورت افزوده است : ” نیکول پاشینیان ( نخست وزیر موقت کنونی ارمنستان) در آن زمان به ملاقات روسای زندانی گروه ” ساسنا تسرر” رفت و از حقوق آنها دفاع کرد. پس از براندازی دولت سرژ سرکیسیان در ماه مه ۲۰۱۸ و به قدرت رسیدن نیکول پاشینیان، فعالان گروه ” ساسنا تسرر” نیز از زندان آزاد شدند. به این ترتیب، برای فعالیت گروهی که با استعمار روسیه در ارمنستان مبارز می کند، چراغ سبز روشن شد. این، نشان دهنده روحیه ضد روسی حاکمیت جدید ارمنستان بوده است. ارامنه، گروه ” ساسنا تسرر” را ناجی ارمنستان می دانند. در این شرایط ، انتخابات مجلس ارمنستان در ۹ دسامبر برگزار خواهد شد . ”
ائتلاف ” ما ” (متشکل از “حزب قرارداد شهروندی” نیکول پاشینیان ، ” حزب دموکرات های آزاد” و یک حزب کوچک دیگر به نام ” حزب جمهوری”) ، ” حزب جمهوری خواهان” ( حزب حاکم پیشین) ، ” حزب ارمنستان شکوفا” ، ” حزب ارمنستان روشن” ، ” ساسنا تسرر” ، “حزب اوریناتس یرکیر” ( کشور قانونمند) ، ” حزب داشناکسوتیون” ، ” حزب دموکرات مسیحی رستاخیز” ، ” حزب ترقی ملی ” و ” حزب تصمیمات سوسیال دموکرات” در انتخابات ۹ دسامبر ارمنستان حضور دارند. به استثنای حزب جمهوری خواهان تحت رهبری سرژ سرکیسیان، مابقی احزاب و یک ائتلاف شرکت کننده در این انتخابات، از شرکای مبارزه ضد روسیه هستند. در این میان، گروه ” ساسنا تسرر” درباره کشورهای همسایه ارمنستان نیز ادعای ارضی مطرح می کند و بطور افراطی ضدروسیه است و ادعا می کند که در صورت به قدرت رسیدن، برنامه های ” کمونیسم زدایی” ، ” شوروی زدایی” و ” روسیه زدایی” را اجرا خواهد کرد. گروه ” ساسنا تسرر” خواهان خروج ارمنستان از سازمان هایی نظیر ” جامعه دولت های مشترک المنافع” ، ” سازمان پیمان امنیت جمعی” و ” اتحادیه اوراسیا” است که به ابتکار روسیه تشکیل شده اند. در برنامه “گروه ساسنا تسرر” که در گردهمایی سراسری آن در سپتامبر گذشته تصویب شد، بر تحقق ” آزادی ارمنستان از استعمار روسیه” نیز تاکید شد. براساس این برنامه، نیروی مرزبانی روسیه باید از ارمنستان خارج شود. در برنامه “گروه ساسنا تسرر” همچنین ادغام سیستم دفاع هوایی ارمنستان و روسیه غیرقانونی دانسته شده است. در این برنامه همچنین تعطیلی پایگاه نظامی شماره ۱۰۲ روسیه در ارمنستان درخواست شده است. ” ساسنا تسرر” خواهان برقراری همکاری راهبردی با آمریکا و ایران و ارتقای روابط با اتحادیه اروپا و گرجستان و اوکراین و چین و هند به سطح بالا شده است. این نقش “ساسنا تسرر” را به عنوان ” نیروی کمکی حاکمیت” ، قبل از مرحله کنونی ، “حزب داشناکسوتیون” در صحنه سیاسی ارمنستان به عهده داشت، اما این حزب به مخالفت با روسیه نمی پرداخت و برعکس، از امکانات کرملین در فعالیت هایش استفاده می کرد. حزب داشناکسوتیون در حوادث ماه مه ارمنستان، با تغییر سریع موضع، به دفاع از حاکمیت پاشینیان پرداخت تا در حکومت جدید جایگاهی به دست بیاورد. اما، وقایع بعدی نشان می دهد که افراد پاشینیان ، حزب داشناکسوتیون را فریب داده اند. به نظر می رسد زمان مصرف حزب داشناکسوتیون به پایان رسیده و در صحنه سیاسی جدید ارامنه ، نقش ملی گرایان افرطی به “ساسنا تسرر” واگذار می شود. زیرا، حاکمیت ارمنستان وابسته به روسیه ، برای اقدام در مقابل مسکو باید از حامی قوی تری برخوردار باشد. در غیر این صورت، داشناکسوتیون برای خروج از میدان تحت فشار قرار نمی گرفت.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا