مصاحبه

حاج انقلاب احدلی

بنام خدا

حزب اسلام از اواخر دهه 80 قرن بیستم و در جریان حرکات خلق آذربایجان پایه ریزی شده است. مرحوم حاج علی اکرام علی اف، حاج آقا نوری اف و حاج محسن صمداف(رهبر فعلی حزب اسلام که در حال حاضر زندانی است) از فعالین حرکات خلق آذربایجان بودند.

حزب اسلام رسما در سال 1992 و در روستای نارداران شروع به فعالیت کرده است، بعد از فروپاشی شوروی سابق بازگشت مردم به ارزشهای دینی و ملی در سطح وسیعی بود.

فعاليت حزب اسلامي آذربايجان از سال 1997 و در زمان حكومت ” حيدر علي اف ” رييس جمهور پيشين آذربايجان و پدر رييس جمهوري كنوني اين كشور ، ممنوع اعلام شد و رهبران آن به اتهام فعاليت براي براندازي و ارتباط با سازمان هاي اطلاعاتي ايران دستگير و روانه زندان شدند.دولت جمهوري آذربايجان يك دولت سكولار است و استفاده از مذهب و شعائر مذهبي براي انجام فعاليت هاي سياسي و اجتماعي را جرم مي داند. تحركات اسلامگرايان و بويژه حزب اسلام ،در آذربایجان،زودتر از انقلابهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا آغاز شده بود، اما دولت لائیک این کشور با پيروي از سياستهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي از همان ابتدا تلاش كرد كه با اعتراضات مردمي در اين كشور برخورد كند .

اکنون مرکز فرهنگی قفقاز در این رابطه و با هدف آگاهی سازی و اطلاع از جریانات موج اخیر بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و جهان ضمن انجام مصاحبه ای با حاج انقلاب احدلی، معاون محترم حزب اسلام، نظرات ایشان را در مورد سیاست های حزب و حوادث سیاسی اخیر جویا شده و مشروح آن را به اطلاع مخاطبین می رساند.

س : با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان، لطفا در مورد فعالیت های حزب اسلام و حوادث سیاسی مورد احتمال همچنین بازتاب آن در سطوح منطقه ای و بین المللی مطالبی بیان فرمایید.

با نام و یاد خدای سبحان

ج : همانطور که مستحضر هستید انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در اواخر سال آینده برگزار خواهد شد. در این راستا عده ای با مطرح کردن موضوع همه پرسی در مجلس ملی تلاش کردند تا با تصویب این طرح زمینه های لازم جهت ابقای مادام العمری و یا حضور مجدد الهام علیف را فراهم نمایند. که نهایتا با اعمال فشارهای زیاد توانستند اجازه حضور مجدد وی را در قالب کاندیدای حزب حاکم برای بار سوم از مجلس اخذ نمایند.

سوال این است که چرا حزب اسلام تاکنون نتوانسته بعد از روی کار آمدن حزب حاکم، کاندیدای مستقلی برای نامزدی ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس معرفی نماید؟

چون از 16سال پیش تاکنون حزب با محدودیت های اعمال شده از جانب حاکمیت امکان تصمیم گیری و اجرای اهداف خودش را نداشته و تنها به عنوان یک حزب دست و پا بسته و ذهنیت ساز قلمداد شده است. لکن اکنون حزب با جلب حمایت های مردمی در داخل و سطوح بین المللی توانسته اقدام به فعالیت های انقلابی نموده و سکوت مصلحت آمیز چندین ساله خود را بشکند.

طبق قوانین داخلی لغو مجوز فعالیت احزاب تنها از دو طریق ممکن می باشد. یا بایستی مجوز فعالیت از طرف هیئت مدیره و اکثریت اعضاء باطل شود و یا با حکم صادره از سوی دادگاه عالی کشور این مجوز ملغی گردد. با این وجود حاکمیت آذربایجان در ماه های اخیر در تلاش بوده تا این اقدام را به انجام برساند. بطوریکه در نشست اخیر هیئت دولت تصمیم بر آن شد تا قوانین و مرام نامه تمامی احزاب کشور بار دیگر مورد بازبینی قرار گرفته و تامین مالی احزاب نیز از طریق دولت امکان پذیر باشد. بایستی بدانیم این سیاست با هدف وابسته کردن احزاب به دولت و حق السکوت گرفتن از آن ها انجام می گیرد. بنابراین هیئت مدیره حزب اسلام نیز تصمیم گرفت با برگزاری نشستی فوری در اقدامی پیش دستانه ضمن اجرای مکرر نشست هایی با تغییر نام یا بازبینی مرام نامه، اهداف حزب را با همان ماهیت قبلی در ظاهری جدید به انجام برساند.

دلیل این که حیدر علیف در سال 1995 همزمان با روی کار آمدن خود نتوانست مقابل حزب اسلام ایستاده و اعمال قدرت نماید این است که در آن زمان حزب اسلام 17 کرسی مجلس ملی را در اختیار داشت. اکنون الهام علیف با درپیش گرفتن سیاست های ضد دینی در تلاش است تا با قاطعیت بیشتری نسبت به پدرش به مقابله با حزب اسلام بپردازد.

حزب اسلام اخیرا با فراخوانی 22 حزب فعال کشور با هدف القای جو دیکتاتوری و نبود دموکراسی، خواستار بایکوت کردن انتخابات ریاست جمهوری 2013 کشور شد که متاسفانه با عدم همکاری از سوی برخی احزاب به نتیجه نرسید. خوشبختانه حزب اسلام تنها حزبی است که فروخته و خریده نشد و همیشه بر سیاست محکوم کردن دیکتاتوری و ظلم تاکید کرده و الحمدلله تاکنون نیز بر سر حرف خود ثابت قدم مانده است و چنانچه شکست هایی در کارنامه فعالیت حزب مشاهده شده تنها با هدف حفظ منافع ملی و سیاسی بوده است.

نهایتا حاکمیت آذربایجان با اجرای سیاست های اسلام ستیزانه از قبیل متهم کردن دین داران، حبس و زندانی کردن بیش از 200 نفر از رهبران و شخصیت های سیاسی، ممنوعیت حجاب در مدارس، تخریب اماکن مقدس، 89 عضو شورای اروپا را بر آن داشت تا با تصویب بیانیه ای نام کشور آذربایجان را در لیست کشورهای فاقد دموکراسی قرار داده و تنها راه برون رفت از این اقدام را آزادی زندانیان سیاسی خصوصا حاج محسن صمداف امکان پذیر دانسته است.

امروز کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به این نتیجه رسیده اند که حاکمیت آذربایجان با اجرای چنین سیاست هایی حقوق دین داران و مردم کشور را نادیده گرفته و حزب اسلام را که تاکنون حتی به عنوان تشکل سیاسی مستقل نمی دانستند را به عنوان حزب سیاسی فعال و مردمی مطرح نمایند که این یک پیروزی مهم برای ما محسوب شده و ما این مهم را به برکت جانفشانی ها و فعالیت های شبانه روزی اعضای حزب بدست آورده ایم. این اقدام روحیه و پشتکار مسئولین و اعضای حزب را بیش از پیش بالا برده و ما را بر ادامه راه مصمم تر کرده است.

به نظر اینجانب با در نظر گرفتن شرایط موجود چنانچه الهام علیف برای بار سوم به ریاست جمهوری آذربایجان انتخاب شود، حیات سیاسی وی بی ثمر و بدون حمایت های داخلی و بین المللی خواهد بود. آن ها با بریدن امان مردم دین دار، عدم موفقیت در مدیریت حل و فصل مناقشه قره باغ، برقراری روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی و غرب حتی جایگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را با ایجاد تنش در قبال کشورهای همسایه و دوست زیر سوال برده و پر واضح است که چنین دولتی با بازیچه قرار دادن منافع ملی نمی تواند مشروعیت سیاسی داشته و منتخب مردم قلمداد شود.

س : کدام حزب یا احزاب به غیر از حزب اسلام با حاکمیت و شخص رئیس جمهور آذربایجان مخالف می باشند؟

ج : اخیرا 17 حزب ضمن ائتلاف و همبستگی با یکدیگر خود را به عنوان مخالفین نظام و شخص الهام علیف معرفی نموده اند لکن مخالفت های این احزاب تنها سیاسی بوده و در راستای منافع شخصیشان می باشد. می شود گفت در آذربایجان تنها یک حزب مخالف واقعی وجود دارد و آن هم حزب اسلام است. عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. بطوریکه در 20 ماه اخیر دشمنان داخلی و خارجی مردم دین دار آذربایجان با دست به دست دادن هم گام به گام حزب اسلام را به اهداف خود نزدیک تر ساخته و فرصت های ذی قیمتی را برای ما فراهم ساخته اند.

س : موضع حزب در مورد مناقشه قره باغ چیست؟

 ج : حزب از سال 1992 تاکنون موضع واحدی در قبال آزادسازی اراضی اشغال شده کشور داشته و آن هم شعار مبارزه و اقدام نظامی با متجاوزان می باشد. به نظر ما چنانچه آذربایجان با بهره گیری از کشورهای همسایه ای چون ایران و ترکیه به رایزنی با آنها می پرداخت، مناقشه قره باغ به نفع کشورمان امروز به نتیجه رسیده بود. حاکمیت اکنون به این نتیجه رسیده که موضع حزب اسلام موضعی منطقی و بجا بوده که این نیز گواهی بر حقانیت سیاست های حزب اسلام می باشد.

س : سیاست متهم کردن رهبران حزب، خصوصا شهادت حاج واقف عبداللیف و زندانی شدن حاج محسن صمداف تاثیری در روحیه شما داشته است یا نه؟

ج : درست است که غم شهادت حاج واقف و زنانی شدن انسان های وارسته ای چون حاج محسن چشمان ما را گریان و دل ما را به درد آورده است، لکن ما این حوادث را در راستای اعتلای اهداف اسلامی حزب و شرافت خودمان تلقی کرده و افتخار می کنیم. از طرفی حاکمیت آذربایجان با چنین اقدامات وحشیانه خود روحیه ما را بالاتر برده و ما را در تداوم راه مقدسمان مصمم تر ساخته است. به نحوی که حزب کارهایی را که تاکنون و در زمان حضور آن بزرگواران نمی توانست انجام دهد را به برکت فقدان آن ها به نتیجه رسانده است.

س : نظر شما در مورد آزاد شدن سرباز زندانی شده آذری در مجارستان چیست؟ و واکنش افکار عمومی به چنین اقداماتی چه می تواند باشد؟

ج : رامیل صفراف که به اتهام قتل یک سرباز ارمنی در مجارستان دستگیر و زندانی شده بود در هفته اخیر از سوی دولت مجارستان آزاد شد. به نظر من این یک نوع بازی سیاسی بوده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با هدف جلب آراء مردم صورت گرفته است. بنابه نوشته روزنامه ها و سایت های خبری، وزارت میراث فرهنگی مجارستان در قبال این کار میلیاردها دلار از دولت آذربایجان در قبال هزینه توسعه و سرمایه گزاری در بخش فرهنگ و گردشگری آن کشور دریافت کرده است. درست است که رامیل با قتل یک سرباز ارمنی دل مردم آذربایجان را شاد کرده اما کار وی در مقایسه با مبارز ابراهیم اوغلو چندان ارزشی ندارد. چرا که رامیل با فرصت طلبی و غافلگیری دشمنش وی را به قتل رسانده که این کار با خلق و خوی جوانمردی سازگار نمی باشد ولی مبارز ابراهیم اوغلو بدون گرفتن اجازه و اخذ دستور از سوی فرماندهان در روز روشن صدها ارمنی را به هلاکت رسانده است. امروز اگر حمایت ها و بیداری مردم آذربایجان نبود، حاکمیت این اقدام مبارز ابراهیم اوغلو را نه تنها به عنوان سمبل و اسطوره معرفی نمی کردند بلکه از وی به عنوان فرد متمرد و خودسر و کسی که مقررات آتش بس را نادیده گرفته یاد می کردند.

س : لطفا در مورد جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان مردم کشورتان و دلیل عدم حضور رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران توضیح دهید.

ج : در جامعه آذربایجان یک نوع جو روانی مصموم علیه ایران وجود دارد به نحوی که حتی یک شهروند بی سواد آذری هم دل خوشی از کشور شما نداشته و ایران را مانع پیشرفت های اقتصادی و سیاسی قلمداد می کند. حیدر علیف و به تبع وی الهام علیف با انجام عملیات روانی و تبلیغات سوء توانستند در بین مردم و حزب اسلام فاصله انداخته و دست اندرکاران حزب را جاسوس ایران معرفی نمایند. بطوریکه با گذشت چندین سال از وجود چنین ذهنیتی بار دیگر الهام علیف با دستگیری و زندانی کردن حاج محسن این باور غلط را در میان مردم زنده کرده است.

با این وجود اراده حزب بر آن است که با عادی سازی روابط خود و مردم حمایت و رضایت آن ها را جلب نموده و خیرخواهی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را به اثبات برساند.

عدم موقعیت شناسی و عدم دشمن شناسی حاکمیت آذربایجان فرصت های فراروی کشور را یکی یکی بر باد فنا داده و منافع ملی را تحت الشعاع قرار داده است. ایران توانست با برگزاری موفق این کنفرانس جایگاه سیاسی و نقش رهبری جهان اسلام را به خوبی مدیریت کرده و خودش را بیشتر از گذشته به جهانیان بشناساند. بطوریکه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ا… خامنه ای توانستند با این اقدام مقدمات ظهور حضرت بقیه ا…(عج) را فراهم نمایند. به نظر اینجانب، روسای جمهور، وزرای امور خارجه و نمایندگان بیش از 120 کشور علی رغم فشارهای دشمنان ایران، با رهبری بیعت کردند. بنده برگزاری این نشست را به مثابه کشتی حضرت نوح می دانم که خوشا به حال سوار شدگان و بدا به حال محروم شدگان از سوار شدن که جمهوری آذربایجان نیز با عدم قنیمت شمردن فرصت بوجود آمده ضمن خودداری از حضور دشمنان اسلام و ایران را شاد کرد. در یک کلام می توان گفت جمهوری اسلامی ایران با این نشست هیبت و هیمنه اسرائیل و آمریکا را در هم شکست.

س : با در نظر گرفتن اوضاع کشورهای اسلامی و ایجاد موج بیداری اسلامی در آن ها، اکنون که سیاستمداران و حاکمان وابسته به آمریکا و غرب یکی یکی از صحنه سیاست محو شده و افراد مردمی و دین دار جای آن ها را گرفته اند، تکرار این مسئله در جمهوری آذربایجان را امکان پذیر می دانید یا خیر؟ 

ج : بنده در مصاحبه خود همزمان با برگزاری کنفرانس بیداری اسلامی در تهران خاطرنشان کردم که انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) تنها انقلاب مردم ایران نبود بلکه انقلاب همه مردم آزادیخواه و اسلام خواه جهان بوده که امام توانست آن را در جغرافیای کشور ایران به نتیجه رساند. حضرت امام(ره) با عبرت گرفتن از حادثه عاشورا علی رغم تحمل فشارها و تحریم های تحمیل شده به کشور همچنین دادن هزاران شهید، بار دیگر ندای هیهات من الظله را به گوش جهانیان برساند. چطور است که گاندی بت پرست نیز با الگو قرار دادن حضرت اباعبدا… توانست مردم هند را از یوغ ظلم رهایی داده ولی مردم شیعه جمهوری آذربایجان نتواند به این مهم دست یابد؟ یقینا این راه با دادن خون شهیدان و پایمردی دین داران آذری نیز به وقوع خواهد پیوست.

به نظر من انقلاب اسلامی جمهوری آذربایجان در سال 1988 و بسیار زودتر از انقلاب کشورهایی چون تونس، لیبی و مصر رخ داده چرا که مردم آذربایجان توانست پرچم نظام کمونیستی شوروی را در زیر پاهای خودش لگدمال کرده و این انقلاب نیز از انقلاب 1979 جمهوری اسلامی ایران سرمشق گرفته و بعد از 9سال نتیجه داده بود. در مورد مردم آذربایجان فقط این مطلب کفایت می کند که کسی را که خوابیده باشد را می توان بیدار کرد ولی کسی را که خودش را به خواب زده را نمی توان بیدار کرد. اکنون مردم آذربایجان با چشم بستن به واقعیت ها خود را به خواب زده اند که امیدوارم روزی از این خواب بیدار شده و حقایق را خوب درک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا