آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاروسیهعمومی

جهان آماده جنگ فرسایشی مدنظر غرب در اوکراین/ تحلیل

دبیرکل ناتو طی اظهارنظری عنوان کرد: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ اوکراین سال‌ها طول بکشد»

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ دبیرکل ناتو طی اظهارنظری عنوان کرد: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ اوکراین سال‌ها طول بکشد»، استولتنبرگ به این بهانه تصریح کرده که غرب نباید از حمایت از اوکراین دست بکشد. این موضع‌گیری نشان می‌دهد که جهان خود را آماده جنگی در اوکراین می‌کند که بیشتر در راستای منافع غرب است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد گفته است: ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ (روسیه علیه اوکراین) سال ها طول بکشد، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم.

استولتنبرگ افزود: عرضه تسلیحات پیشرفته به نیروهای اوکراینی امکان آزادسازی منطقه دونباس از کنترل روسیه را افزایش می دهد. استولتنبرگ در توضیح بسته کمکی ناتو به اوکراین گفت که به کی یف در گذار از تسلیحات قدیمی دوران شوروی به تجهیزات استاندارد ناتو کمک خواهد کرد.

پیشینیه

اظهارات دبیرکل ناتو تازگی ندارد و وی پیشتر نیز در مصاحبه‌ای با تارنمای یونانی کاپیتال گفته بود: ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که جنگ می‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد. وی به کشورهای عضو ناتو توصیه کرده بود تا به فکر تجهیزات کافی باشند.

ند پرایس سخنگوی کاخ سفید نیز به تازگی اعلام کرده که “جنگ در اوکراین طولانی خواهد بود و باید برای آن آمادگی داشته باشیم”.

از سوی دیگر، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس پس از بازگشت از سفر اخیر به اوکراین از غرب خواست تا آماده جنگ طولانی در اوکراین شوند. وی ضمن صدور این هشدار از کشورهای غربی خواست تا حمایت از همسایه غربی روسیه را افزایش دهند.

این پیش‌بینی‌ها همزمان با برآورد سازمان اطلاعات ارتش اوکراین منتشر می‌شود.

بر پایه این ارزیابی، روسیه خود را برای تداوم جنگ تا پائیز امسال آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های نیروهای مسلح این کشور برای چند ماه دیگر تمدید شده است. به نظر می آید که کرملین برنامه‌های خود را وابسته به میزان موفقیت در منطقه دونباس کرده که درگیری‌های شدیدی در آن جریان دارد.

اهمیت موضوع

پیش‌بینی‌های فوق از آن جهت اهمیت دارد که مدت درگیری‌های شرق اروپا تاثیر مستقیمی بر مسائل گوناگونی از جمله صنایع نظامی، امنیت غذایی، رشد جهانی اقتصاد، بهای جهانی انرژی و غیره دارد. با توجه به تاثیرپذیری غیرقابل انکار هزینه‌های انرژی و سفره مصرف‌کنندگان از جنگ روسیه – اوکراین، هر چه این درگیری‌ها بیشتر به طول انجامد، فشار بیشتری بر مصرف‌کنندگان وارد خواهد شد و دولت‌های دخیل در این وقایع باید اذهان عمومی را آماده ساخته و تلاش بیشتری را صرف آرام ساختن شهروندان خود کنند.

ارزیابی

با توجه به محدودیت نیروی انسانی در ارتش روسیه و کمبود تجهیزات در ارتش اوکراین، تلاش مسکو بر آن است که هر چه سریعتر درگیری های اخیر را با دست پر پایان دهد. عقب‌نشینی هفته های پیش نیروهای روس از بخش هایی از شمال اوکراین و تمرکز آنها بر شرق و جنوب این کشور گواهی بر این مدعاست.

اوکراین نیز گرچه تا حدی از کمک‌های تسلیحاتی متحدان خود بهره برده، ولی مقدار این ادوات و مهمات آن قدر نیست که بتواند آن را در موضع تهاجمی و اجرای پاتک‌های گسترده برای آزادسازی سرزمین‌هایش قرار دهد.

نظر به موارد فوق و بن‌بست موجود در جبهه‌های نبرد، به نظر می رسد که طولانی شدن جنگ اخیر واقعیتی ناگزیر است که تنها به سود شرکت‌های تولیدکننده سلاح و مهمات غرب تمام خواهد شد و منابع طرفین متخاصم را بیش از پیش در آتش این درگیری‌ها خواهد سوزاند.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا