آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومی

جمهوری آذربایجان در لیست بزرگترین تامین‌ کنندگان نفت رژیم صهیونیستی/ تصویر

بر اساس آمار ماه می سال گذشته میلادی، رژیم‌ صهیونیستی روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت وارد کرده است که حدود ۶۰ درصد از این مقدار توسط قزاقستان و جمهوری آذربایجان تأمین می شود

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، به موضوع ارتباط برخی کشورهای اسلامی با رژیم‌ صهیونیستی اشاره نمودند و اظهار داشتند که وظیفه این دولت‌‌ها قطع کمک‌های سیاسی، تبلیغاتی، تسلیحاتی و عدم ارسال کالاهای مصرفی به رژیم صهیونیستی است و تأکید نمودند که وظیفه ملت‌‌ها فشار آوردن به دولت‌ها برای انجام این وظیفه بزرگ است. این موضوع مهم در حالی برای چندمین بار توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود که متاسفانه هنوز تعدادی از دولتهای کشورهای اسلامی بر ادامه روابط سیاسی، تجاری و نظامی خود با رژیم اشغالگر قدس ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، نشریه آمریکایی بلومبرگ با مورد توجه قرار دادن درخواست ایران از دیگر کشورهای مسلمان برای تحریم نفتی علیه اسرائیل، ادعا می‌کند که در صورت اعمال تحریم های نفتی علیه اسرائیل، این رژیم همچنان گزینه‌های جایگزین کافی برای واردات نفت خواهد داشت. ایالات متحده، به‌ عنوان متحد کلیدی رژیم اسرائیل، می‌تواند به بزرگترین تامین کننده رژیم اسرائیل تبدیل شود.

صادرات نفت از برزیل به سرزمین های اشغالی نیز در ماه های اخیر در حال رشد بوده است. در این میان اما مهم ترین مسئله برای رژیم صهیونیستی، تامین امنیت بنادری است که از طریق آنها نفت به این رژیم وارد می‌شود. رژیم اشغالگر قدس دارای سه پایانه واردات نفت خام است که به ترتیب اهمیت بدین شکل است: بنادر اشکلون (عسقلان) و حیفا در دریای مدیترانه و بندر ایلات در دریای سرخ. اشکلون، مهمترین پایانه واردات نفت است که روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه نفت فرآوری می کند. اشکلون در شمال نوار غزه قرار دارد و در جریان حمله گروه‌های فلسطینی به شهرک های اطراف نوار غزه در ۷ اکتبر بسته شد.

بندر حیفا نیز به‌ طور متوسط روزانه حدود ۴۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کند. پایانه واردات نفت بندر ایلات در دریای سرخ از سال ۲۰۲۰ متوقف شده است و علاوه بر این، حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی که به مقصد ایلات در حرکت‌ هستند عملا تمامی بخش های بندر ایلات را متوقف کرده است.

به‌ طور کلی بنادر رژیم صهیونیستی، شریان‌ها و گلوگاه‌های اصلی این رژیم هستند و در صورت ضربه به این بنادر و قطع این شریان‌ها، رژیم جعلی صهیونیستی با خطرات بالقوه و مهلک مواجه خواهد شد.  بندر ایلات زیر ضربات مقاومت یمن است، بندر حیفا زیر آتش مقاومت لبنان است و هرلحظه می‌تواند به کلی از دسترس خارج شود و بندر اشکلون نیز زیر تهدیدات دائمی مقاومت فلسطین در نوار غزه هستند. از این رو می‌توان به خوبی درک کرد که چرا رژیم اسرائیل و متحدان آن یعنی آمریکا و انگلیس برای دفاع از این رژیم غاصب اقدام به راه اندازی ائتلاف دریایی کرده اند. یکی از راه‌های اصلی ضربه مهلک به رژیم صهیونیستی از بنادر آن می‌گذرد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا