آذربایجاناخبارعمومی

جمهوری آذربایجان به دنبال توسعه بخش کشاورزی

دولت جمهوری آذربایجان برنامه های اصلاحی و تشویقی مختلفی برای تقویت بخش های غیرنفتی به ویژه کشاورزی تدارک دیده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پس از نوسان در بازاهای نفت و کاهش قیمت آن، جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری های خود در بخش های غیرنفتی را افزایش داده و به ویژه برای توسعه بخش کشاورزی، تلاش فراوانی انجام داده است.

دولت آذربایجان که تصمیم به اجرای برنامه های تشویقی اصلاحی در بخش های مختلف گرفته، از بخش کشاورزی شروع کرده است. افزایش تقاضای داخلی برای محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری، اهمیت دادن به تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی و همچنین توسعه فرصت های صادرات جزو اهداف این برنامه هاست. الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز مجموعه تصمیمات مرتبط با بخش کشاورزی را نیز امضا کرده است.

براساس داده های وزارت کشاورزی جمهوری آذربایحان، محصولات کشاورزی در نه ماه اول سال ۲۰۱۸ نسبت به دوره مشابه سال پیش ۴٫۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین تولید محصول پنبه در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۹۰ هزار تن بوده است که در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۷ هزار تن رسیده است و انتظار می رود که تا پایان امسال تولید پنبه در آذربایجان به ۲۶۰ هزار تن برسد.

نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر از مردم جمهوری آذربایجان از تولید پنبه ارتزاق می کنند.

این کشور در تولید محصول توتون نیز ارقام جدیدی ثبت کرده و از ۳ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۲۰۱۵ به ۶ هزار تن در سال جاری دست یافته است.

البته در کنار محصولات کشاورزی سنتی، جنوب جمهوری آذربایجان نیز به دلیل آب هوای خاص خود میوه های گرمسیری مانند کیوی، فیجوآ و دیکوپون (که از گرانترین میوه های جهان است) را پرورش می دهد.

خاطرنشان می شود چند سالی است رژیم صهیونیستی به بهانه کمک به افزایش فرآوری در بخش کشاورزی جمهوری آذربایجان با اعزام کارشناسان خود به منطقه، درصدد حضور مستمر در نقاط مختلف این کشور بوده تا از این طریق به اهداف پشت پرده خود دست پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا