اخبارترکیهعمومی

جمهوریت: رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه، اردوغان را به فساد مالی متهم کرد

کمال قیلیچدار اوغلو، رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه ، رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری این کشور و خانواده اش را به خارج کردن میلیون ها دلار از ترکیه متهم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی روزنامه «جمهوریت»، کمال قیلیچداراوغلو در نشست نمایندگان «حزب جمهوریت خلق» ترکیه در مجلس این کشوربا اشاره به مشکلات کارگران قراردادی در ترکیه گفت : « بکارگیری قراردادی کارگران، نظام برده داری مدرن است. این سیستم، همانند وضعیت کنونی ترکیه، نظام شغلی را بی قانون کرده است. ما مبارزه با این نظام را تا زمان استخدام رسمی کارگران قراردادی ادامه خواهیم داد.»
رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه خواستار شد در استخدامها ، اعتقادات و سبک زندگی و نگرش های سیاسی افراد ملاک قرار داده نشوند و همه شهروندان مساوی تلقی شوند.
کمال قیلیچداراوغلو افزود : « ترکیه از مسیر خود خارج شده است ، سیاست خارجی و سیاست خارجی در وضعیت فلاکت باری قرار دارد. هیچ کس از سیاست آموزشی راضی نیست و مدیریت اجرایی و قانونگذاری و دادگستری در شرایط معلق قرار دارد و در چنین شرایطی،، دموکراسی به حالت تعلیق درآمده است. »
رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه افزود : « کشور با کنار گذاشته شدن قانون، با اراده یک فرد اداره می شود. این شیوه و نگرش نمی تواند ترکیه را به پیش ببرد.نظام حقوقی نیز معلق است. دادگاه ها تحت امر قدرت سیاسی هستند و قدرتشان را از کاخ ریاست جمهوری می گیرند. دادگستری که قدرتش وابسته به کاخ ریاست جمهوری باشد، دادگستری نیست، بلکه برده کاخ ریاست جمهوری است. »
کمال قیلیچداراوغلو افزود :«می گویید در حال مبارزه با «فتو» ( جریان تحت رهبری فتح الله گولن) هستیم. چه مبارزه ای با «فتو» دارید؟ روزنامه نگاران، نمایندگان مجلس، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجوهای افسری به زندان انداخته شده اند و کسانی که کودتای واقعی کرده اند، کیف می کنند. در حالی که روزنامه نگاران به سه بار حبس ابد محکوم می شوند، فردی که فرمان بمباران مجلس را صادر کرده است، به یک بار حبس ابد محکوم می شود. این چه عدالتی است؟»
رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه با انتقاد از مخالفت نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور با پیشنهاد حزب جمهوریت خلق برای تحقیق درباره انتقال پول های کلان به «بهشت های مالیاتی» ( کشورهای خارجی که قوانین مالیاتی آسانی دارند) ، گفت : « بینعالی ییلدیریم، نخست وزیر، تحقیقات در این باره را امکان پذیر دانسته بود. اما، به امر ریاست جمهوری، نمایندگان حزب حاکم با این پیشنهاد مخالفت کردند.»
کمال قیلیچداراوغلو گفت : « فریاد می زنند مردم دلارها را به واحد پول ملی ترکیه تبدیل کنند. اما، آنها خودشان دلارها را به بهشت های مالیاتی منتقل می کنند. شهروندان دلار ندارند. خودتان بیاورید دلار را به پول ملی تبدیل کنید. اردوغان عزیز، آیا می دانی فرزندانت، پدر دامادت و شوهرخواهرت و سایر نزدیکانت به یکی از شرکت های فعال در خارج میلیون ها دلار منتقل کرده اند؟ منتظر پاسخ این سوال هستم. آیا تو باید به ملت جواب بدهی یا من؟ بجای اینکه این همه شعار ملی بودن بدهی، بگو چند میلیون دلار پول داری؟ ابتدا آن را بیان کن.»
کمال قیلیچداراوغلو با درخواست لغو حالت فوق العاده در ترکیه ، افزود : « آیا طی این پانزده سال ، کشور را تو اداره نکرده ای؟ از هرکسی عصبانی می شوی، دستور بازداشتش را می دهی. مسئول تمامی فجایع این مملکت تو هستی.»
رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه افزود : « اکنون نوبت به رضا ضراب رسیده است. او را فردی خیلی مهم می دانید. برای بازگرداندن او ، رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیرخارجه ترکیه به آمریکا سفر کردند که نتیجه ای نداشت. سپس دوبار یادداشت رسمی به آمریکا دادند. چرا بخاطر رضا ضراب این همه تلاش می کنید؟ جالب است که وقتی در شمال عراق، نیروهای آمریکایی به سر نظامیان ترکیه توبره کشیدند، هیچ یادداشت اعتراض رسمی به آمریکا داده نشد. علت این است که رضا ضراب ، شریک جرم اوست و به همین علت، رضا ضراب در پروتکل دولتی جای دارد. ایران ، رضا ضراب و بابک زنجانی را به اتهام زیان زدن به ایران محاکمه کرد. اما، ما پرونده را لاپوشانی کردیم. اکنون هم آن را دعوای ملی قلمداد می کنند. آیا دزدی و خلاف ملی هم وجود دارد؟ ما همه چیز را خوب می دانیم. خوب می دانیم که چه کسی در جعبه های کفش، پول جاسازی کرده است. آیا اینها ملی گرا و طرفدار آتاتورک هستند؟»
قیلیچداراوغلو افزود : « مقامات دولتی ترکیه می گویند ۳۰ میلیارد دلار برای سوریه ای ها هزینه کرده ایم. این ۳۰ میلیارد دلار را کی و کجا خرج کرده اید؟ برای این دو سوال، جواب شفاف و دقیق می خواهم. اردوغان عزیز، اگر به این سوال ها پاسخ دهی، چشم هایت را می بوسم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا